Είναι γνωστές, σε γενικές γραμμές, οι συγκυρίες (μετά τη συμφωνία ΗΠΑ, Βρετανίας, Αυστραλίας, η οποία ακύρωνε την προμήθεια γαλλικών υποβρυχίων από την Αυστραλία) κάτω από τις οποίες η ελληνική κυβέρνηση έλαβε την άδεια των ΗΠΑ για να προχωρήσει στην σύναψη συμβολαίου για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του πολεμικού ναυτικού (φρεγάτες Belharra).
Γνωστή είναι επίσης και η προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης να προσδώσει σ’ αυτήν την οικονομική συμφωνία (οι φρεγάτες θα δώσουν δουλειά στα γαλλικά ναυπηγεία, όχι στα ελληνικά) κάποια επιπλέον διάσταση.
Αυτό έγινε με την υπογραφή της ελληνογαλλικής Συμφωνίας, την οποία η ελληνική κυβέρνηση προσπάθησε να την παρουσιάσει σαν απόλυτη δέσμευση της Γαλλίας να υπερασπιστεί (ένοπλα) ελληνική κυριαρχία και κυριαρχικά δικαιώματα εφ’ όσων αυτά από κάποιον (Τουρκία) τεθούν υπό αμφισβήτηση.
Αυτό έγινε με την υπογραφή της ελληνογαλλικής Συμφωνίας, την οποία η ελληνική κυβέρνηση προσπάθησε να την παρουσιάσει σαν απόλυτη δέσμευση της Γαλλίας να υπερασπιστεί (ένοπλα) ελληνική κυριαρχία και κυριαρχικά δικαιώματα εφ’ όσων αυτά από κάποιον (Τουρκία) τεθούν υπό αμφισβήτηση.
Η Γαλλία, ωστόσο, δεν φαίνεται διατεθειμένη να υποστηρίξει τις επικοινωνιακές ανάγκες της ελληνικής κυβέρνησης και φροντίζει, ώστε να διευκρινιστούν τα όρια των γαλλικών δεσμεύσεων, τα οποία δεν καλύπτουν αμφισβητήσεις επί ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, όπως δηλαδή είναι η ελληνική Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) όποτε αυτή ανακηρυχθεί στις αμφισβητούμενες από την Τουρκία θαλάσσιες περιοχές
Έτσι λοιπόν, στην ερώτηση του euroactive «αν στην ελληνογαλλική συμφωνία η ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής περιλαμβάνει και την ελληνική αποκλειστική οικονομική ζώνη», το υπουργείο άμυνας της Γαλλίας απάντησε ως εξής:
Έτσι λοιπόν, στην ερώτηση του euroactive «αν στην ελληνογαλλική συμφωνία η ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής περιλαμβάνει και την ελληνική αποκλειστική οικονομική ζώνη», το υπουργείο άμυνας της Γαλλίας απάντησε ως εξής:
«Η συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης της Γαλλικής Δημοκρατίας και της κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη δημιουργία στρατηγικής εταιρικής σχέσης για συνεργασία στην άμυνα και την ασφάλεια υπεγράφη στις 28 Σεπτεμβρίου 2021 στο Παρίσι. Το άρθρο 2 προβλέπει ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής διατυπωμένη ως εξής: “Τα μέρη παρέχουν αμοιβαία βοήθεια και βοήθεια, με όλα τα κατάλληλα μέσα που έχουν στην κατοχή τους, εάν είναι απαραίτητο τη χρήση ένοπλης βίας, εάν διαπιστώσουν από κοινού ότι συμβαίνει ένοπλη επίθεση εναντίον των έδαφος ενός από αυτά, σύμφωνα με το άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών».
«Η αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) δεν θεωρείται ότι αποτελεί μέρος της επικράτειας ενός κράτους, ιδίως από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (γνωστή ως Σύμβαση του Μόντεγκο Μπέι), την οποία έχουν υπογράψει η Γαλλία και η Ελλάδα».
«Η αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) δεν θεωρείται ότι αποτελεί μέρος της επικράτειας ενός κράτους, ιδίως από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (γνωστή ως Σύμβαση του Μόντεγκο Μπέι), την οποία έχουν υπογράψει η Γαλλία και η Ελλάδα».
ΥΓ. είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι αν κάποιος δεν μπορεί να υπερασπιστεί τα δίκαια και συμφέροντά του κανένας δεν θα «ματώσει» για χάρη του. Αυτό λοιπόν ξεκαθαρίζουν οι Γάλλοι και αυτό θα πρέπει να έχει κατά νου η ελληνική πολιτική ηγεσία περιμένοντας ως το 2025 που -αν όλα πάνε σύμφωνα με το πρόγραμμα- θα ενταχθούν στους επιχειρησιακούς σχεδιασμούς του ελληνικού πολεμικού ναυτικού οι πράγματι αξιόπιστες, ως όπλο αποτροπής, γαλλικές φρεγάτες.
Πηγή: www.topontiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου