Θα αφήσω την ενδελεχή έρευνα για τους κατασκευασμένους δημοσιογράφους του protagon.gr να την κάνουν εκείνοι που πρέπει. Αλλά θα ζητήσω από εσάς, όταν διαβάζετε ένα άρθρο, κυρίως κάποιο από αυτά τα ανελέητα βιωματικά-συγκινητικά κοντά στις εξουσίες, να αναρωτιέστε: «Είστε σίγουρα δημοσιογράφος;».
Στις 28 Μαΐου του 2019, η Διεθνής Ομοσπονδία Δημοσιογράφων (ΔΟΔ) ψηφίζει μετά από 65 χρόνια τον νέο Παγκόσμιο Χάρτη Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας.
Η ΕΣΗΕΑ εγκρίνει το τελικό κείμενο που αποτελεί αναθεώρηση της Διακήρυξης Αρχών του 1954, το οποίο υπερψήφισε και τότε, ως ιδρυτικό μέλος της ΔΟΔ.
Η επεξεργασία του αναθεωρημένου Παγκόσμιου Χάρτη ξεκινά το Νοέμβρη του 2016 στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΔΟΔ, στη Ραμάλα της Παλαιστίνης. Το τελικό κείμενο πάει τον Φεβρουάριο του 2019, σε όλες τις Ενώσεις μέλη της Ομοσπονδίας, για να εκφράσουν τη γνώμη τους και να καταγραφούν οι όποιες αλλαγές επιθυμούν να συμπεριληφθούν.
Στη συνέχεια, στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΔΟΔ, στο Μπάρι της Ιταλίας, γίνεται η τελική επεξεργασία του αναθεωρημένου κειμένου και ενημερώνονται οι Ενώσεις μέλη της Ομοσπονδίας. Το τελικό κείμενο ψηφίζεται στο 30ό Παγκόσμιο Συνέδριο του ΔΟΔ στην Τυνησία.
Το κείμενο του Παγκόσμιου Χάρτη Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας κάθε συνάδελφος που σέβεται το λειτούργημα που ασκεί πρέπει να το γνωρίζει. Μάλλον για να το διατυπώσω καλύτερα, πρέπει να κοιμάται και ξυπνάει με τους κανόνες στο μυαλό του. Και πριν δημοσιεύσει να ελέγχει κάθε λέξη του. Ξανά και για πάντα.
Όλο αυτό τον βαρετό πρόλογο, σας τον γράφω για να σας παραθέσω το παρακάτω άρθρο 13. Και να σας εξηγήσω γιατί οι δημοσιογράφοι του protagon.gr το παραβιάζουν.
Να εξηγήσω και στους ίδιους -αν επιθυμούν- πως πέρασαν εκείνη τη λεπτή γραμμούλα που οριοθετεί το ότι όπως επικαλούνται στο απολογητικό άρθρο-απάντηση τους, «η χρήση ψευδωνύμων στη δημοσιογραφία είναι κοινή και αποδεκτή πρακτική, στην Ελλάδα και διεθνώς, και χρησιμεύει για να προστατεύονται οι αρθρογράφοι και οι πηγές τους», με τον μηχανισμό προπαγάνδας και ελέγχου της ενημέρωσης.
Άρθρο 13
«Ο δημοσιογράφος οφείλει να μη χρησιμοποιεί την ελευθερία του Τύπου για να εξυπηρετήσει άλλα συμφέροντα και να αποφεύγει την εκμετάλλευση ή να έχει προσωπικό όφελος από τη διάδοση ή μη-διάδοση πληροφοριών. Οι δημοσιογράφοι οφείλουν να αποφεύγουν και να δώσουν τέλος, σε όποια κατάσταση ενδεχομένως θα τους οδηγήσει ασκώντας το επάγγελμα, σε σύγκρουση συμφερόντων. Οι δημοσιογράφοι οφείλουν να αποφεύγουν κάθε σύγχυση της δραστηριότητάς τους με τη διαφήμιση ή την προπαγάνδα. Οι δημοσιογράφοι οφείλουν να μην εμπλέκονται σε κανενός είδους εσωτερική πληροφόρηση και χειραγώγηση της αγοράς».
Ψευδωνυμία για αυτοπροστασία ή για χειραγώγηση;
Οι 5 κατασκευασμένοι αρθρογράφοι του protagon.gr που αποκάλυψε το XYZ Contagion και κατάφεραν να γίνουν βίντεο στο luben, πέρα από το τραγικά αστείο της υπόθεσης (φωτογραφίες από image banks και λοιπές γελοίες λεπτομέρειες) δεν είναι κάτι που πρέπει να περάσει στα ψιλά.
«Ο δημοσιογράφος οφείλει να μη χρησιμοποιεί την ελευθερία του Τύπου για να εξυπηρετήσει άλλα συμφέροντα και να αποφεύγει την εκμετάλλευση ή να έχει προσωπικό όφελος από τη διάδοση ή μη-διάδοση πληροφοριών. Οι δημοσιογράφοι οφείλουν να αποφεύγουν και να δώσουν τέλος, σε όποια κατάσταση ενδεχομένως θα τους οδηγήσει ασκώντας το επάγγελμα, σε σύγκρουση συμφερόντων. Οι δημοσιογράφοι οφείλουν να αποφεύγουν κάθε σύγχυση της δραστηριότητάς τους με τη διαφήμιση ή την προπαγάνδα. Οι δημοσιογράφοι οφείλουν να μην εμπλέκονται σε κανενός είδους εσωτερική πληροφόρηση και χειραγώγηση της αγοράς».
Ψευδωνυμία για αυτοπροστασία ή για χειραγώγηση;
Οι 5 κατασκευασμένοι αρθρογράφοι του protagon.gr που αποκάλυψε το XYZ Contagion και κατάφεραν να γίνουν βίντεο στο luben, πέρα από το τραγικά αστείο της υπόθεσης (φωτογραφίες από image banks και λοιπές γελοίες λεπτομέρειες) δεν είναι κάτι που πρέπει να περάσει στα ψιλά.
Μια καθόλου αστεία υπόθεση
Η θέση 107 στην παγκόσμια κατάταξη ελευθερίας του Τύπου της χώρας μας έχει χτιστεί με κόπο μέσα από τα «κυρίαρχα» αφηγήματα του συστημικού Τύπου. Της λεγόμενης λίστας Πέτσα. Της λίστας που μέσω κολοσσιαίων διαφημιστικών εταιρειών με απλά e-mail με πολλά cc, αποφασίζουν και διατάζουν την… playlist της δημοσιογραφίας.
Μέσα στις αρμοδιότητες της λίστας είναι η κατασκευή και η διάδοση καθημερινών εξιστορήσεων που εξυπηρετούν συγκεκριμένα αφηγήματα. Η συστημικά συντριπτική υπεροχή των Μέσων με τέτοιους μηχανισμούς προπαγάνδας και ελέγχου της ενημέρωσης αλλοιώνει τελικά την οπτική μας. Γεγονότα που έχουμε ζήσει θολώνουν και το «αληθές» από το «ψευδές» στην καταιγιστική ροή της πληροφορίας, στα ΜΜΕ και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης δεν είναι διακριτά ορατό.
Το protagon.gr, άθελά του, το «ομολογεί» στο μοτό που το συνοδεύει: «Ιστορίες για να σκεφτόμαστε διαφορετικά».
Δημοσιογραφία και ψευδώνυμα
H χρήση ψευδωνύμων στη δημοσιογραφία δεν είναι νέα. Έχουν δίκιο στο protagon.gr που χθες επιστράτευσαν έναν εντελώς αληθινό συνάδελφο για να γράψει την αποψή του, επώνυμα και στρωτά, δηλαδή έναν πολύ ωραίο πρόλογο κάτω από τον γουστόζικο τίτλο: «Γράψε για τα ψευδώνυμα, έχει γούστο».
Στον πρόλογο του ο Αλέκος Παπαναστασίου γράφει: «Zαλισμένος με την ξαφνική δημοσιότητα, πήρε κάποιες ημέρες να βάλω σε τάξη τις σκέψεις μου και να στρωθώ να γράψω. Σε αυτές τις περιπτώσεις -ιδίως όσοι είστε παλιοί δημοσιογράφοι το ξέρετε- βοηθάει πολύ η ανάθεση της διεύθυνσης. Μου ζητήθηκε, λοιπόν, το εξής και είναι επίκαιρο: "Γράψε για τα ψευδώνυμα στον Τύπο, είναι μια παλιά ιστορία που έχει γούστο". Όταν πρέπει να γράψεις κάτι γρήγορα, αναγκαστικά "πατάς" στις παραστάσεις σου και σε αυτά που γνωρίζεις λίγο καλύτερα».
Ο συνάδελφος δεν έγραψε τη γνώμη του όμως, παράθεσε τις απόψεις τριών υπερσυστημικών συναδέλφων που μας εξήγησαν γιατί τα ρομπότ του protagon.gr έχουν κάτι από Μανόλη Αναγνωστάκη. Ιεροσυλία ναι, αλλά πάμε παρακάτω.
Ο συνάδελφος δεν έγραψε τη γνώμη του όμως, παράθεσε τις απόψεις τριών υπερσυστημικών συναδέλφων που μας εξήγησαν γιατί τα ρομπότ του protagon.gr έχουν κάτι από Μανόλη Αναγνωστάκη. Ιεροσυλία ναι, αλλά πάμε παρακάτω.
Η μπάλα στην εξέδρα
Στην παγκόσμια ιστορία του Τύπου, συνάδελφοι με αρχίδια -ναι συγγνώμη, αλλά δεν βρίσκω καταλληλότερη λέξη- χρησιμοποίησαν ψευδώνυμα για να μην εκτελεστούν. Να μη στοχοποιηθούν, να μην εξαφανιστούν. Κάποιοι άλλοι απλά για να μην σηκώσουν από το τηλέφωνο εκείνη την εντολή: «Μην τολμήσεις να ξαναγράψεις κάτι τέτοιο, γράψε αυτό που σου λέω».
Πολλοί οι λόγοι και απλούστεροι για να γράψεις με ψευδώνυμο. Να γράψεις παραπολιτικά, να γράψεις χαριτωμένα, να δημιουργήσεις στήλη. Το δίχτυ ασφαλείας πάντα υπήρχε και ήταν το ίδιο το Μέσο. Το οποίο αναλάμβανε την ευθύνη για όλα τα ψευδώνυμα, αν προέκυπτε σοβαρή αντίδραση.
Η κατασκευή μιας εξ ολοκλήρου ψεύτικης περσόνας με αληθοφανή χαρακτηριστικά με σκοπό την συντεταγμένη χειραγώγηση και προπαγάνδα μέσω ψευδών ιστοριών σαν αυτή της φανταστικής -κυριολεκτικά- Ματίνας Δελή, είναι τρομακτική. Η υπογράφουσα στο με ημερομηνία 9/6/2023 άρθρο «Ο Μητσοτάκης, ο Πνευματικός και το κοινό αίσθημα», γραφεί ένα βιωματικό άρθρο, αμέσως μετά τις χυδαίες δηλώσεις του Πνευματικού, βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας για τα έξοδα νοσηλείας των καρκινοπαθών.
Το άρθρο ξεκινά με αυτό: «Το έχω ζήσει πρόσφατα με τον πατέρα μου. Σε δημόσιο νοσοκομείο. Το ξέρω ότι δυστυχώς δεν είναι πρωτοτυπία αυτό που λέω. Ο καρκίνος είναι μια σκληρή πραγματικότητα για πολλές οικογένειες».
Και αναλαμβάνει να βάλει πλυντήριο στις άθλιες δηλώσεις χρησιμοποιώντας όλες τι μεθόδους που εξηγεί πολύ ωραία ο εξαιρετικός συνάδελφος Άρης Χατζηστεφάνου στο βιβλίο του «Προπαγάνδα και παραπληροφόρηση».
Το ΕΣΥ πρέπει να τελειώνει. Και η εξουσία επιστρατεύει τις πολλές Ματίνα Δελή, εργαλειοποιώντας προς όφελός της το συλλογικό τραύμα εκατομμυρίων ανθρώπων, που άνθρωποί τους παλεύουν με τον καρκίνο.
Θα κλείσω χωρίς να αναπαράξω καμία από τις άθλιες συγκρίσεις της στοχευμένης χειραγώγησης της κοινής γνώμης -με τι κίνητρο άραγε- με τη χρησιμοποίηση ψευδωνύμων στη δημοσιογραφία. Θα αφήσω την ενδελεχή έρευνα να την κάνουν εκείνοι που πρέπει. Αλλά θα ζητήσω από εσάς, όταν διαβάζετε ένα άρθρο, κυρίως κάποιο από αυτά τα ανελέητα βιωματικά-συγκινητικά κοντά στις εξουσίες, να αναρωτιέστε: «Είστε σίγουρα δημοσιογράφος;».
*Ακολουθεί ένα εξαιρετικά προφητικό -για την εποχή- διαφημιστικό του 1984, όπου ένα ανθρωποειδές, μέσα από μια οθόνη, ελέγχει το μυαλό υπνωτισμένων θεατών-στρατιωτών, λέγοντάς τους "We shall prevail"- «Θα επικρατήσουμε».
Θα επικρατήσουν;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου