Η νέα τακτική που ήρθε στην Ελλάδα από τις ΗΠΑ ⫸ Η καταγγελία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, ότι ηθοποιοί σε οντισιόν δεν αξιολογούνται μόνο από το ταλέντο και την ερμηνευτική τους απόδοση αλλά και από την επιρροή που έχουν στα κοινωνικά δίκτυα, φαίνεται ότι είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.
Αποτελεί ήδη γεγονός: «Οι κινηματογραφικές ταινίες και οι τηλεοπτικές εκπομπές συνήθως βρίσκουν τους ηθοποιούς αναλόγως με πόσους “ακολούθους” (followers) έχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οπως ακριβώς συμβαίνει με τους δημιουργούς ψηφιακού περιεχομένου, θα συμβεί και στα παραδοσιακά έργα (σ.σ. ταινίες, κ.λπ.)», δήλωσε η Amy Neben, υπεύθυνη ταλέντων στο Select Management Group, από τα μεγαλύτερα πρακτορεία εύρεσης και προώθησης «ταλέντων» στις ΗΠΑ, με έδρα το Μπέβερλι Χιλς. Η εφημερίδα «The Post», μάλιστα, έκανε ένα μεγάλο ρεπορτάζ για το θέμα, στο οποίο αποδείχθηκε πως «ένας λιγότερο έμπειρος -ή και λιγότερο ταλαντούχος- ηθοποιός μπορεί κάλλιστα να πάρει τη θέση ενός έμπειρου επαγγελματία, μόνο και μόνο επειδή έχει εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους στα κοινωνικά δίκτυα».
«Αυτό συμβαίνει επειδή οι παραγωγοί θέλουν ενσωματωμένη τηλεθέαση», διαβάζουμε πως είπε η ιδιοκτήτρια του Compass Casting, Σάρα Κλαρκ. «Είναι δύσκολο να τους πολεμήσεις όταν λες “λοιπόν, αυτό το παιδί έχει 5 εκατομμύρια ακόλουθους και, αν προωθήσει την ταινία ή την τηλεοπτική σειρά, τουλάχιστον 100.000 από αυτούς τους ανθρώπους θα τη δουν”». Οι μάνατζερ στο Χόλιγουντ σχεδιάζουν πώς θ’ αυξήσουν οι πελάτες τους τους followers και όχι τις υποκριτικές τους ικανότητες ή τις δυνατότητές τους στον χορό ή το τραγούδι. «Ενα από τα καταθλιπτικά πράγματα για μένα είναι ότι με ρωτούν στις οντισιόν για το Instagram και πόσους ακολούθους έχω», είπε πρόσφατα η ηθοποιός Σαμάνθα Κόλεϊ («Genius» κ.ά.) στην «The Post». «Γίνεται θολό σχετικά με το τι θέλουν οι άνθρωποι από έναν ηθοποιό και τι τελικά σημαίνει το να είσαι ηθοποιός!», καταλήγει.
Θα μπορούσε να είναι ίσως ένα επεισόδιο στο Black Mirror, τη σειρά στο Netflix, που παρουσιάζει ένα τρομακτικά δυστοπικό μέλλον. Ισως, όμως, τελικά να μην πρόκειται για τόσο μακρινό μέλλον αλλά για ένα κατεστημένο παρόν: μας ήρθε ως «μόδα» από τις ΗΠΑ και πλέον και στην Ελλάδα, μετά την απαξίωση των πτυχίων των καλλιτεχνών από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, έχουμε από αμφισβήτηση (αρχικά) έως απαξίωση (τελικά;) της αυτοδιάθεσης των ηθοποιών, οι οποίοι καλούνται από τους παραγωγούς τηλεοπτικών σειρών να μην καταθέτουν μόνο το βιογραφικό και το ταλέντο τους αλλά και τον αριθμό των followers που διαθέτουν στα κοινωνικά δίκτυα, ως «προσόν» για να πάρουν ή να μην πάρουν τον ρόλο.
Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) πήρε άμεσα θέση, δημοσιοποιώντας το ζήτημα, ύστερα από σχετικές μαρτυρίες μελών του. Φτάσαμε μάλιστα στο σημείο να πρέπει το ΣΕΗ να δηλώσει το αυτονόητο: ότι δηλαδή «ο αριθμός των followers στα κοινωνικά δίκτυα δεν μπορεί επ’ ουδενί ν’ αποτελεί κριτήριο επιλογής ενός ηθοποιού για την εργασία του και καμία σχέση δεν έχει με την καλλιτεχνική διαδικασία»! «Δεν μπορεί η ψηφιακή εικόνα ενός ηθοποιού και ο τρόπος που αυτή διατίθεται ηλεκτρονικά να επηρεάζει το αναφαίρετο δικαίωμά του στην εργασία», συνεχίζει το ΣΕΗ. «Αυτό προσβάλλει την ανθρώπινη αυτοδιάθεση κάθε εργαζομένου, να ορίζει δίχως φόβο τη διαδικτυακή του παρουσία, εφόσον φυσικά επιθυμεί να έχει. Στην εποχή της εμπορευματοποίησης των πάντων, είναι σαφές ότι ανακουφίζει την εξουσία της εκάστοτε εργοδοσίας να αξιολογούμαστε με νούμερα και στατιστικές. Να είμαστε, αντί για εργαζόμενοι καλλιτέχνες, εταιρείες και μηχανισμοί εκπλήρωσης προωθητικών ενεργειών, που ωφελούν πάνω απ’ όλα τους ίδιους και τους μελλοντικούς πελάτες τους, τις διαφημιστικές εταιρείες».
Τέλος, καλούν όσους και όσες ηθοποιούς συμμετέχουν σε οντισιόν και «γίνονται μάρτυρες τέτοιων απαξιωτικών συμπεριφορών για το σύνολο του επαγγέλματος, να απευθύνονται κατευθείαν στο σωματείο τους. Μόνο εμείς οι ίδιοι, οι εργαζόμενοι ηθοποιοί, μπορούμε και οφείλουμε να προστατέψουμε την εργασία μας από την υποβάθμιση που η εποχή επιβάλλει στη ζωή και στην τέχνη μας».
Κι όμως, δεν είναι μόνο οι ίδιοι οι ηθοποιοί που μπορούν να προστατεύσουν την εργασία τους, γιατί αυτό που συμβαίνει τώρα στον χώρο τους, αύριο θα συμβεί και στον δικό μας εργασιακό χώρο. Εξάλλου, ήδη συμβαίνει -ή μήπως δεν έχουμε εκλέξει βουλευτές επειδή έχουν μεγάλη «απήχηση» στα κοινωνικά δίκτυα; ‘Η μήπως δεν πληρώνουν πολιτικοί χιλιάδες ευρώ, ώστε να δημιουργήσουν μια «εικόνα» στον διαδικτυακό ιστό, που αυτή και μόνο είναι ικανή να πείσει για το ποιόν τους, όποιο κι αν είναι αυτό στην πραγματικότητα; Μόνο που στην πολιτική το λέμε «έχει ρεύμα»!
Δίνουν ψίχουλα
Δεν φτάνει που οι παραγωγοί ανάγουν ένα ψηφιακό μέσο και τη χρήση αυτού στο κύριο κριτήριο για το ποιος/ποια ηθοποιός θα πάρει τον τάδε ή δείνα ρόλο, αλλά στην εφημερίδα μας έφτασαν καταγγελίες για κάτι εξίσου απαράδεκτο: Δεν είναι λίγες οι φετινές θεατρικές παραγωγές που θα πάνε περιοδεία το καλοκαίρι, στις οποίες, αν δεν είσαι γνωστό τηλεοπτικό πρόσωπο ή δεν έχεις «απήχηση στα κοινωνικά δίκτυα», παρότι μπορεί να είσαι πολύ σπουδαίος/α ηθοποιός και καταξιωμένος/η στον χώρο σου, τότε ο μισθός ανά παράσταση είναι το πολύ 120 ευρώ! Και μέσα σε αυτά τα χρήματα συμπεριλαμβάνονται η διαμονή και η διατροφή σε κάθε πόλη που θα ταξιδέψει η παράσταση. Προφανώς, είναι πολύ δύσκολο να βγει κάποιος και να τα καταγγείλει αυτά επώνυμα, ωστόσο η πληροφορία αυτή ως γεγονός είναι πλήρως διασταυρωμένη.
Ολοι μας καταλαβαίνουμε πως τα 120 ή τα 150 ευρώ όχι μόνο δεν αρκούν για ημερομίσθιο ηθοποιού, αλλά, καθώς μιλάμε για εκτός έδρας παραστάσεις, θα πρέπει να πληρώσει κι από πάνω, καθώς δεν αρκούν για έξοδα διαμονής και διατροφής... Ολα αυτά, στη χώρα που «βαριά της βιομηχανία είναι ο πολιτισμός». Αν πιστεύουμε ότι δεν μας αφορά άμεσα, ότι είμαστε απλώς «κοινό» απέναντι σε όλα αυτά, τότε είμαστε τουλάχιστον πολύ γελασμένοι: είναι απολύτως βέβαιο πως θα έρθει και η σειρά μας, αν δεν έχει έρθει ήδη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου