Σήμερα, από το πρωί, γίνεται συζήτηση για την επέκταση του ωραρίου των παιδικών σταθμών και των δημοτικών σχολείων μέχρι τις 18.00 το απόγευμα. Την παρακολουθώ προσεκτικά. Παρατηρώ δύο στρατόπεδα. Δεν χωρίζονται σε κυβερνητικά η μη. Οι γονείς έχουν διχαστεί. Γιατί η προαναγγελία του Πρωθυπουργού πατάει σε μια πραγματική ανάγκη. Ποιος εκτός αν είναι Δημόσιος υπάλληλος με σταθερό ωράριο, μπορεί να πάρει το παιδί του στις 4 από το ολοήμερο, αν εργάζεται; Θα σας απαντήσω εγώ. Κανείς.
γράφει η Μαρία Κεφαλά
Με το οκτάωρο εκτός παιχνιδιού ποιος θα στηρίζει τις οικογένειες; Η κυβερνητική πολιτική; Φυσικά και όχιΑπό το βήμα συνεδρίου με αντικείμενο το δημογραφικό ζήτημα, χθες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μας ανακοίνωσε ότι: «Σε τελική ευθεία προετοιμασίας βρίσκονται και μερικές πρωτοβουλίες άμεσης εφαρμογής, η επέκταση για παράδειγμα των παιδικών σταθμών και των δημοτικών ως τις 6 το απόγευμα, ώστε να περιλαμβάνουν και τη μελέτη των παιδιών ανακουφίζοντας με αυτό τον τρόπο τους γονείς στο σπίτι».
Ακολούθησε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, που μιλώντας στο ίδιο συνέδριο τόνισε ότι από τον προσεχή Σεπτέμβριο προβλέπεται να ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία του νέου προγράμματος και εξήγησε ότι το σχέδιο αφορά επιλεγμένα σχολεία σε όλη την επικράτεια (στο 50% των ολοήμερων σε πρώτη φάση, δηλαδή σε 5.000 τμήματα σε όλη τη χώρα), δηλαδή όχι μόνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αλλά και την περιφέρεια, και η επέκταση του ωραρίου θα είναι έως τις 17:30 (από τις 16:00 που είναι σήμερα).
Εξηγώντας τα οφέλη κατά την παραμονή των παιδιών στο σχολείο έως τις 17:30 είπε: «θα μπορούν να διαβάζουν για την επόμενη μέρα, δηλαδή να καλύπτεται η μελέτη στο σχολεία, παράλληλα με δημιουργικές δράσεις» και «με τον τρόπο αυτό θα μένει και ποιοτικός χρόνος για την οικογένεια».
Αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για ένα καλό μέτρο;
Σαφώς και όχι.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.Πέρυσι τέτοια εποχή ο Κωστής Χατζηδάκης καταθέτει το περιβόητο εργασιακό νομοσχέδιο για δημόσια διαβούλευση. Το νομοσχέδιο που ψηφίζεται -ουσιαστικά- καταργεί το 8ωρο.
ΑΡΘΡΟ 58
Το άρθρο 58, λέει ρητά ότι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, δηλαδή ο ουσιώδης όρος που αφορά το χρόνο εργασίας, μπορεί να ρυθμίζεται όχι με συλλογική, αλλά με ατομική σύμβαση εργασίας, που θα αποφασίζει αυτός που έχει τη θέση ισχύος: ο εργοδότης.
Μαζί με την αποδυνάμωση της Επιθεώρησης Εργασίας και την απουσία ή δυσχέρεια ελέγχων, είναι βέβαιο ότι το μέτρο θα οδηγήσει, στην πραγματικότητα, σε παραβίαση των ορίων της επιτρεπόμενης ημερήσιας και εβδομαδιαίας απασχόλησης και θα καταστρατηγήσει το 8ωρο.
Με το οκτάωρο εκτός παιχνιδιού ποιος θα στηρίζει τις οικογένειες; Η κυβερνητική πολιτική; Φυσικά και όχι:
Στην 82η ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2017 ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν σαφής: «Δεν τρέφω αυταπάτες για μια κοινωνία χωρίς ανισότητες, κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στην ανθρώπινη φύση, όσοι το επιχείρησαν καταστρατήγησαν τελικά την ίδια τη δημοκρατία και τα ατομικά δικαιώματα»!
Έτσι ακολουθώντας πιστά το «Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» της Επιτροπής Πισσαρίδη, που δόθηκε στη δημοσιότητα, στις 25-11-2020 και πρότεινε μεταρρυθμίσεις παντού, στην Παιδεία, στην Υγεία, στη Δικαιοσύνη, στη δημόσια διοίκηση, στη χωροταξία, μπήκαμε πλέον στην κοινωνία χωρίς... αυταπάτες ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Τι σημαίνει η διεύρυνση ωραρίου
Τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης εντός των σχολικών μονάδων στα χέρια ιδιωτών, παράλληλα με τη λειτουργία του σχολείου.
Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 30 Ιουνίου 2021 ψηφίστηκε στο τέλος Ιουλίου και μας λέει: «Δημιουργούμε το σχολείο του αύριο, σήμερα, μέσα από 4 βασικούς άξονες: Καλλιεργούμε δεξιότητες ζωής και επιστήμης. Δημιουργούμε ίσες ευκαιρίες για όλους. Εξασφαλίζουμε εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές, με επαγγελματική προοπτική, Απελευθερώνουμε τη δημιουργική πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών, δίνοντάς τους μεγαλύτερη αυτονομία, καθώς και μέσω της αξιολόγησης και επιμόρφωσης».
- Χρήση – Αξιοποίηση των σχολικών κτιρίων διαβάζουμε σε ένα πολύ ενδιαφέρον κομμάτι του:
«Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι δυνατόν να διοργανώνονται και να υλοποιούνται από τη σχολική μονάδα, μετά το πέρας του ωρολογίου διδακτικού προγράμματος, με ή χωρίς συνεργασία με τρίτους φορείς, εκδηλώσεις, προγράμματα και συνέδρια που απευθύνονται στην εκπαιδευτική κοινότητα. Οι εκδηλώσεις, τα προγράμματα και τα συνέδρια του πρώτου εδαφίου διοργανώνονται ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, με απόφαση του Σχολικού Συμβουλίου, η οποία γνωστοποιείται στον οικείο Δήμο. Τυχόν έσοδα από τις εκδηλώσεις αυτές αποδίδονται στη σχολική μονάδα μέσω της αρμόδιας Σχολικής Επιτροπής»
Τα ΚΔΑΠ από την 1η Ιουλίου 2021 λειτουργούν στους χώρους επιλεγμένων σχολικών μονάδων. Τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης τα οποία συνεργάζονται με εταιρείες εκτός των σχολικών δομών, ανοίγουν το δρόμο για κάτι που θα δούμε στο άμεσο μέλλον. Την απαξίωση του ολοήμερου και την σταδιακή παραχώρηση όλων των αρμοδιοτήτων στους δήμους.
Η έκθεση Πισσαρίδη είναι σαφής και έχει ήδη ξεκινήσει η εφαρμογή της.
Τα ΚΔΑΠ αποτελούν πλέον χωράφι του κάθε δημάρχου, ο οποίος μπορεί να προσλαμβάνει για τη λειτουργία τους όποιον επιλέξει με μια απλή συνέντευξη. Μέχρι σήμερα λειτουργούσαν σε χρόνους πέραν του διδακτικού ωραρίου ή του διευρυμένου διδακτικού ωραρίου -ολοήμερου σχολείου- ΦΕΚ 2991/Β΄/19-09-2016. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αφαίρεσε δεξιοτεχνικά τη φράση «ή του διευρυμένου διδακτικού ωραρίου» με την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση ΦΕΚ 2332/Β΄/02-06-2021.
Η λειτουργία των ΚΔΑΠ επιτρέπεται πλέον παράλληλα και ανταγωνιστικά με το ολοήμερο σχολείο εντός των δημόσιων σχολείων.
Παράλληλα με το ολοήμερο λειτουργούν τα ΚΔΑΠ
Δηλαδή μετά το τέλος του διδακτικού ωραρίου, 13:15 -μέσα στο σχολικό χώρο- παράλληλα με το σχολείο- θα λειτουργεί ΚΔΑΠ, από όποιον ο Δήμος αποφασίζει ότι θα χρησιμοποιεί τις σχολικές εγκαταστάσεις. Κάποια ιδιωτική εταιρεία θα έχει πρόσβαση στις σχολικές αίθουσες και θα τις χρησιμοποιεί παράλληλα με τη λειτουργία του σχολείου.
Όλα τα σχολεία θα περάσουν στην τοπική αυτοδιοίκηση με ότι αυτό συνεπάγεται. Δεν είναι υποχρεωμένοι οι δήμοι να προσλαμβάνουν εκπαιδευτικό προσωπικό. Αν και τα ΚΔΑΠ πέρα από τις αρμοδιότητες δημιουργικής απασχόλησης θα έχουνε και διδακτικές αρμοδιότητες, θα αναλαμβάνουν και τη μελέτη των παιδιών για την επόμενη μέρα. Όμως κανείς δεν τους υποχρεώνει να προλαμβάνουν εκπαιδευτικούς. Θα λειτουργήσει εντελώς το πελατειακό σύστημα, μιλάμε για την τοπική αυτοδιοίκηση. Οι δήμοι έχουν ελεύθερη επιλογή να επιλέξουν το προσωπικό που θα προσλάβουν που θα στελεχώσει το ΚΔΑΠ χωρίς ΑΣΕΠ, χωρίς κριτήρια, χωρίς τίποτα.
Δηλαδή μετά το τέλος του διδακτικού ωραρίου, 13:15 -μέσα στο σχολικό χώρο- παράλληλα με το σχολείο- θα λειτουργεί ΚΔΑΠ, από όποιον ο Δήμος αποφασίζει ότι θα χρησιμοποιεί τις σχολικές εγκαταστάσεις. Κάποια ιδιωτική εταιρεία θα έχει πρόσβαση στις σχολικές αίθουσες και θα τις χρησιμοποιεί παράλληλα με τη λειτουργία του σχολείου.
Όλα τα σχολεία θα περάσουν στην τοπική αυτοδιοίκηση με ότι αυτό συνεπάγεται. Δεν είναι υποχρεωμένοι οι δήμοι να προσλαμβάνουν εκπαιδευτικό προσωπικό. Αν και τα ΚΔΑΠ πέρα από τις αρμοδιότητες δημιουργικής απασχόλησης θα έχουνε και διδακτικές αρμοδιότητες, θα αναλαμβάνουν και τη μελέτη των παιδιών για την επόμενη μέρα. Όμως κανείς δεν τους υποχρεώνει να προλαμβάνουν εκπαιδευτικούς. Θα λειτουργήσει εντελώς το πελατειακό σύστημα, μιλάμε για την τοπική αυτοδιοίκηση. Οι δήμοι έχουν ελεύθερη επιλογή να επιλέξουν το προσωπικό που θα προσλάβουν που θα στελεχώσει το ΚΔΑΠ χωρίς ΑΣΕΠ, χωρίς κριτήρια, χωρίς τίποτα.
Οι 42 προτάσεις της Επιτροπής για την Παιδεία, περιέγραφαν με απόλυτη σαφήνεια τι σκοπό έχει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Η Επιτροπή «σοφών» πρότεινε τότε:
- Αυτονομία και αυτοδιοίκηση Σχολείων και μεταφορά αρμοδιοτήτων όπως η διαχείριση κύριου και βοηθητικού προσωπικού στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπό την επίβλεψη του ΥΠΠΑΙΘ θα κρατήσει μόνο τα προγραμμάτα σπουδών και τα υπόλοιπα (υποδομές, προσλήψεις και μισθοδοσία) στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
- Εσωτερική και εξωτερική Αξιολόγηση των σχολείων η οποία θα λαμβάνει υπόψη την επίδοση των μαθητών, εισαγωγή σε τριτοβάθμια ιδρύματα αλλά και επίδοση σε προγενέστερο στάδιο, και ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου.
- Αποκομματικοποίηση και αξιοκρατική ανάδειξη στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης με διαδικασίες ανεξάρτητες και αδιάβλητες μέσω ΑΣΕΠ. (Αυτό -δεν- συνέβη αμέσως με την εκλογή της ΝΔ: διορισμός» των Διευθυντών Εκπαίδευσης από το «επιτελικό κράτος»).
- Επιλογή εκπαιδευτικών στην είσοδό τους με αδιάβλητες διαγωνιστικές διαδικασίες Επιμόρφωση και κίνητρα προσέλκυσης εκπαιδευτικών.
- Επέκταση της προσχολικής εκπαίδευσης και παράλληλα στην επέκταση του ολοήμερου σχολείου και στη Δευτεροβάθμια.
- Μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, τους κοινωνικούς εταίρους και τις τοπικές κοινωνίες σε θέματα όπως η επιλογή ειδικοτήτων, ο καθορισμός των προγραμμάτων σπουδών και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
- Εθνικό απολυτήριο με 7-9 επιλεγόμενα μαθήματα και «ελεύθερη επιλογή» σχολείου από γονείς και μαθητές.
- Συγχωνεύσεις σχολείων και δημιουργία μεγαλύτερων εκπαιδευτικών μονάδων.
- Επέκταση παντού της Τράπεζας Θεμάτων για τη διασφάλιση της συγκρισιμότητας των μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο και διαχρονικά και επέκταση του δικτύου των Πρότυπων σχολείων.
- Για την Τριτοβάθμια τα κριτήρια εισαγωγής αλλά και ο αριθμός των εισακτέων θα καθορίζεται από την κάθε σχολή. Κέντρα αριστείας στα ΑΕΙ με εξατομικευμένα προγράμματα σπουδών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου