Παύλος Δερμενάκης
Ο μηνιαίος «Γολγοθάς» κάθε λαϊκής οικογένειας είναι πως θα βγει ο μήνας αφού τα μηνιαία έσοδα δεν επαρκούν. Ο πληθωρισμός ειδικά στα είδη διατροφής και πρώτης ανάγκης συνεχίζει να βρίσκεται στα ύψη με αποτέλεσμα να μειώνεται δραματικά το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και να «αυγατίζουν» τα κέρδη των ολίγων και οι έμμεσοι φόροι.
Τρόφιμα: Πληθωρισμός επί τρία
Ο ετήσιος γενικός πληθωρισμός (Δείκτης Τιμών Καταναλωτή – ΔΤΚ) μειώθηκε τον Νοέμβρη στο 3% από 3,4% τον Οκτώβρη. Την ίδια στιγμή ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι τριπλάσιος, 9% το Νοέμβριο από 9,9% τον Οκτώβριο. Σημειώνεται ότι το 75% του καλαθιού των καταναλωτών είναι τα τρόφιμα. Σε βάθος τετραετίας από τον Νοέμβρη του 2019, για να μην μπούμε στις «διαταραχές» της περιόδου της πανδημίας, ο ΔΤΚ έχει αυξηθεί κατά 14,8% και ο πληθωρισμός στα τρόφιμα κατά 32,2%. Κάνοντας μία σύγκριση με τις αυξήσεις που έχουν δοθεί στο διάστημα αυτό διαπιστώνουμε ότι μας έχουν αφαιρέσει ένα μεγάλο μέρος του εισοδήματός μας μέσω της ακρίβειας. Η αύξηση στον κατώτατο μισθό την περίοδο αυτή ήταν 20% όμως η μέση αύξηση στο γενικό επίπεδο των μισθών ήταν 5,1% και για τις συντάξεις 7,75%, για όσους φυσικά πήραν την αύξηση, περίπου οι μισοί συνταξιούχοι. Αυτές οι αυξήσεις είναι μεικτές. Η φορολογική κλίμακα έμεινε ανέπαφη και φυσικά οι πάσης φύσεως εισφορές και χαράτσια (π.χ. εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων) κοινωνικής ασφάλισης. Συνεπώς η πραγματική αύξηση ήταν αρκετά μικρότερη από την ονομαστική αύξηση και σαφέστατα κάτω από τον γενικό πληθωρισμό και πολύ κάτω από τον πληθωρισμό στα τρόφιμα. Με αυτά τα πολύ απλά δεδομένα εξηγείται γιατί ο μισθός / η σύνταξη δεν φτάνει πλέον για να περάσει κάποιος όλο το μήνα.
Η εκτόξευση των τιμών σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης είναι τρομακτική και πουθενά δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο αισιοδοξίας ότι κάπου οι τιμές σε αυτά τα είδη θα σταματήσουν να ανεβαίνουν. Σε 70 κατηγορίες και επιμέρους προϊόντα από τα βασικά είδη κατανάλωσης οι αυξήσεις είναι από 22,88% έως και 85,68% στο διάστημα Οκτωβρίου 2019-Οκτωβρίου 2023. Πρωταθλητής στην αύξηση το ελαιόλαδο με 85,68%. Ενδεικτικά οι αυξήσεις τιμών σε: λοιπά έλαια & λίπη 67,1%, ζάχαρη 61,2%, λαχανικά 53,1%, πατάτες 42,4%, γαλακτοκομικά & αυγά 35,3%, φρούτα 35,0% κ.ο.κ.
Τρώγοντας τις οικονομίες
Το αποτέλεσμα της μη επάρκειας πλέον του μηνιαίου εισοδήματος αποτυπώνεται στην αρνητική αποταμίευση και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες που οδηγούν σε ένα υποβαθμιζόμενο σταδιακά επίπεδο διαβίωσης.
Για να βγει ο μήνα χρησιμοποιούνται ότι αποθέματα υπάρχουν για την τρέχουσα επιβίωση και για αργότερα…. «έχει ο Θεός». Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat και πρόσφατη μελέτη της Eurobank η ελληνική οικονομία το 2022 ήταν η μοναδική στην Ευρωζώνη με αρνητικό ρυθμό αποταμίευσης για τα νοικοκυριά. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση πανηγυρίζει για τη θαυμάσια πορεία της ελληνικής οικονομίας. Πρέπει δε να τονιστεί ότι με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας (2020-2021) για όλη την περίοδο από το 2012 μέχρι και το 2022 το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών στην Ελλάδα ήταν μικρότερο από την ιδιωτική κατανάλωση. Κοινώς τα νοικοκυριά, η μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία «τρώει από τα έτοιμα» ότι έχει πλέον απομείνει
Υποβάθμιση ζωής
Ένα ακόμα στοιχείο της ανεπάρκειας του εισοδήματος είναι η συνεχής, ραγδαία επιδείνωση του καταναλωτικού προτύπου για τη μεγάλη πλειοψηφία των νοικοκυριών. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα-δημοσκόπηση της Focus Bari τα ευρήματα είναι ενδεικτικά του αδιεξόδου στο οποίο βρίσκονται τα λαϊκά στρώματα. Επιλέγουν αγορές 1+1 προϊόν ή πηγαίνουν στη φθηνότερη μάρκα για να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα. Μειώνουν τις αγορές και αναμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για κάποια είδη. Μειώνουν δραστικά ορισμένες κατηγορίες αγορών όπως παιχνίδια και βιβλία. Προβλέπουν και για το επόμενο δωδεκάμηνο ένα σφιχτό προϋπολογισμό δαπανών για να επιβιώσουν στη συνεχιζόμενη ακρίβεια.
Στην προσπάθεια να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα κόβουν ακόμα και τις εξετάσεις υγείας. Η Ελλάδα έχει μία ακόμα θλιβερή πρωτιά σε επίπεδο ΕΕ, σύμφωνα με την Eurostat. Είναι πρωταθλήτρια στην μη πραγματοποίηση ιατρικών εξετάσεων λόγω οικονομικής αδυναμίας. Το 16,7% του ελληνικού πληθυσμού καταφεύγει σε τέτοιες «λύσεις» έναντι 3,3% στο σύνολο της Ε.Ε.
Χριστούγεννα + 20%
Πλησιάζουμε στις γιορτές. Κάποιοι τις αξιοποιούν για να μεγαλώσουν την κερδοφορία τους και τα νοικοκυριά προσπαθούν να εξοικονομήσουν ότι και όπως μπορούν για να περάσουν τις γιορτές. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) το «Χριστουγεννιάτικο τραπέζι» θα είναι με τα μέχρι στιγμής δεδομένα ακριβότερο κατά 20% περίπου σε σχέση με πέρσι.
Και μετά τις γιορτές θα ακολουθήσουν οι νέες «καμπάνες» στις αυξήσεις σε σημαντικούς τομείς όπως τα τιμολόγια του ρεύματος με τα χρηματιστηριακά παιγνίδια κερδοσκοπίας, την αύξηση στα διόδια κατά 7-7,5% από 1/1/2024 κ.α. Στα τρόφιμα για το 2024 προβλέπονται αυξήσεις τουλάχιστον 4,6% και στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά) 5,7%.
Κυβερνητικές «ανακαλύψεις»
Σε αυτές τις συνθήκες η κυβέρνηση κλείνει τα μάτια και παράλληλα κάνει πλάτες στα μεγάλα συμφέροντα για να αυξήσουν την κερδοφορία τους. Ο αρμόδιος υπουργός κ. Σκρέκας μας ενημέρωσε ότι εν όψει των εορτών και της νέας κυβερνητικής πατέντας με το «χριστουγεννιάτικο καλάθι» βλέπει ότι «έχουμε χαμηλότερες τιμές από πέρσι ή ίδιες με πέρυσι. Άρα έχουμε ή μηδενικό πληθωρισμό ή έχουμε αρνητικό πληθωρισμό σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο»! Φυσικά όταν φοράς τα γυαλιά της εξυπηρέτησης των συμφερόντων τα βλέπεις όλα ρόδινα…
Τέτοια ξεδιαντροπιά και πρόκληση για το λαό. Αφού αρνήθηκαν να προχωρήσουν σε διατίμηση, να βάλουν πλαφόν στις τιμές, να μειώσουν το ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους σε είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, μέτρα τα οποία έχουν πάρει άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, δεν τους μένει τίποτε άλλο από το να μας κοροϊδεύουν «κάνοντας τη νύχτα-μέρα». Το τελικό αποτέλεσμα για τα συμφέροντα που υπηρετεί η κυβέρνηση αποτυπώνεται στα οικονομικά μεγέθη των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που δείχνουν να ευημερούν. Σημειώνεται ότι το 2009 ο συνολικός τζίρος στα σούπερ μάρκετ ήταν 13,14 δισ. ευρώ και από αυτά οι δέκα μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έλεγχαν το 68,6%. Το 2016 που ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είχε πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο στα 10,81 δισ. ευρώ, οι δέκα μεγάλοι είχαν αυξήσει το μερίδιό τους στο 78%. Το 2022 ο τζίρος επέστρεψε στα προ οικονομικής κρίσης επίπεδα στα 13,5 δισ. ευρώ λόγω πληθωρισμού και το μερίδιο των δέκα έφτασε στο 82,3%!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου