Mpelalis Reviews

Mpelalis Reviews

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021

Η πολιτική ανυπακοή δεν είναι παίξε-γέλασε ούτε πεδίο εκτόνωσης για φαιούς


Γιάννης Τριάντης

Εδώ και χρόνια, κάτι πονηροί φασίστες στην Ιταλία υμνούν τον Τσέ Γκεβάρα! Θεωρούν οι γελοίοι ότι τα χαρακτηριστικά του ανυπότακτου αγωνιστή ταιριάζουν με τα δικά τους.
Σήμερα, οι μαυροχίτωνες της Ευρώπης που αντιδρούν στους περιορισμούς που επιβάλλονται λόγω πανδημίας, δεν αποκλείεται να θυμηθούν τον κήρυκα της Πολιτικής Ανυπακοής, τον Χένρι Ντέιβιντ Θορώ.
Ισως και τον Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, που είχε επηρεαστεί από την άποψη του Θορώ για ανυπακοή στις επιταγές της εξουσίας που θεωρούνται άδικες. Βέβαια, αν ζούσαν οι δυο επιφανείς Αμερικανοί και έβλεπαν τα έργα της φαιάς κομπανίας, θα μελαγχολούσαν.
Ο στοχαστής από την Μασαχουσέτη μιλούσε για την ατομική αντίσταση στην αδικία (π.χ. αποφυγή πληρωμής φόρων) κι όχι για την ανερμάτιστη συμπεριφορά φρενιασμένων που σπάνε, καίνε και αποθεώνουν τον ανορθολογισμό στο όνομα της ανυπακοής.
Ο Θορώ είχε κατά νού-και στο στόχαστρο- τον πόλεμο εναντίον του Μεξικού, την καταπάτηση των δικαιωμάτων των Ινδιάνων και την δουλεία. Αδικίες, δηλαδή, για την άρση των οποίων η ανυπακοή δεν είναι απλώς δικαίωμα, αλλά πρωτίστως καθήκον.
Έναν αιώνα μετά, ο ηγέτης της μαύρης κοινότητας, ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, αξιοποίησε την σπορά του Θορώ. Απευθύνθηκε στην αμερικάνικη κοινωνία, έργω και λόγω, κηρύσσοντας την ειρηνική ανυπακοή με στόχο της άρση της αδικίας και την αποκατάσταση των δικαιωμάτων στον χειμαζόμενο μαύρο πληθυσμό.
Όχι στη βία, ναι στην δημόσιο ανοιχτό σάλπισμα ανυπακοής και αποδοχή των κυρώσεων που συνεπάγεται η εναντιοδρομία. Αυτό ήταν το τρίπτυχο του ακατάβλητου ιερέα που δολοφονήθηκε από την σκοτεινή ψυχή της Αμερικής.
Αυτό. Κι όχι αντιεξουσιαστικές ρητορείες ή-όπως τώρα στην
Ολλανδία, στο Βέλγιο, στην Αυστρία και αλλαχού- μανιασμένες εκδηλώσεις βίας από φασιστοειδή και ελαφρούς που αρνούνται ότι υπάρχει κορονοϊός, αντιτίθενται στα εμβόλια και ενστερνίζονται αστείες θεωρίες συνωμοσίας.
Στο συνονθύλευμα των αντιδρώντων κυριαρχούν ακροδεξιοί, φασίστες και ναζί, ενώ δεν λείπουν και νεαροί πού κινούνται στον ιδεολογικό αντίποδα των φαιών. Πάντως, η Λεπέν απέφυγε να ταυτιστεί με τους αφηνιασμένους, παρ΄ότι- όπως είπε- συμμερίζεται το δίκιο των αιτημάτων τους.
Μια άλλη πτυχή του φαινομένου της ανυπακοής, σχετικής με την πανδημία, εντοπίζεται στη Γαλλία. Χιλιάδες επαγγελματίες της εστίασης που έχουν φτάσει στο όριο της απόγνωσης, αποφάσισαν να ανοίξουν τα μαγαζιά της, αντιδρώντας στην σχετική απαγόρευση.
Ορίστηκε ημερομηνία, αλλά ένα εστιατόριο στη Νίκαια άνοιξε νωρίτερα. Ο συνωστισμός που παρατηρήθηκε και οι δυσμενείς εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν, ενόχλησαν αρκετούς επαγγελματίες που αναθεώρησαν την απόφασή τους να μετάσχουν στην έμπρακτη διαμαρτυρία.
Ζήτησαν κατανόηση και διάλογο με την κυβέρνηση.
Καθοριστική, όμως, για την ύφεση στο μέτωπο της ανυπακοής ήταν η δήλωση του υπουργού Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ ότι οι απείθαρχοι δεν θα λάβουν για ένα μήνα την κρατική επιχορήγηση.
Εχει σημασία το πώς μίλησε ο Λεμέρ για το ζέον θέμα. Ούτε αχρείαστη επίδειξη πυγμής ούτε ειρωνείες:
«Είναι εξαιρετικά δύσκολο για τους εστιάτορες, ηθικά και οικονομικά. Αυτό δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση να μην σέβονται τους κανονισμούς, που είναι υγειονομικοί κανονισμοί (…) Δεν πρόκειται για απαγόρευση, αλλά για έναν συλλογικό κανόνα ώστε να εγγυηθούμε τη υγεία όλων».
Ας ελπίσουμε ότι η σωφροσύνη θα επικρατήσει και στα καθ΄ ημάς. Η τραγική κατάσταση του κλάδου της εστίασης αλλά και η επι τα χείρω εξέλιξη της πανδημίας δεν επιτρέπουν ακρότητες, αυθαιρεσίες και λογής ελαφρότητες-κυρίως εκ μέρους της κυβέρνησης.
Οσο για το ενδεχόμενο να εμφανιστούν και εδώ διαμαρτυρόμενοι φαιοί, εν ονόματι της ανυπακοής, ας έχουν υπόψιν τους ότι πέρασε η μπογιά τους… 
                                                                                                                         www.news247.gr

ΥΓ του blog: ....είναι να απορείς με την ευκολία που ορισμένοι άνθρωποι κι ο συγγραφέας του άρθρου, θεωρούν ορθολογικό το κυρίαρχο αφήγημα για την πανδημία και ως εκ τούτου θεωρούν και καταδικάζουν τις αντιδράσεις, τις διαμαρτυρίες και τις διαδηλώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο ως φασιστικές, ανορθολογικές, λαϊκίστικες και ψεκασμένες.....είναι να απορείς πώς άνθρωποι σπουδαγμένοι, καλλιεργημένοι κι ανοιχτόμυαλοι κατά τα άλλα, έχουν δεθεί και ενσωματωθεί στο κυρίαρχο αφήγημα τόσο δογματικά κι ανορθολογικά .....είναι να απορείς πώς άνθρωποι προοδευτικοί, δημοκρατικοί κι αριστεροί, με τόση ευκολία απεμπολούν δικαιώματα κι ελευθερίες που κερδήθηκαν με πόνο και αίμα αιώνων χάρην μιας εμμονικής, ιδεοληπτικής και ατελέσφορης εν τοις πράγμασι, αντιμετώπισης μιας πανδημίας..... είναι να απορείς πώς δεν βλέπουν ότι η αμφισβήτηση, η αβεβαιότητα, η αυτοϋπονόμευση κι η αυτοαναίρεση, που είναι ζωογόνος τροφός και φύση της επιστήμης, εξοβελίζονται και αντικαθίστανται από μία και μοναδική άποψη αυταρχικού και ολοκληρωτικού τύπου… είναι να απορείς πώς δεν βλέπουν ότι στην Ανατολή, κομμουνιστική ή καπιταλιστική, έχουν ελέγξει την επιδημία εδώ και καιρό….. είναι να απορείς πώς δεν βλέπουν ότι στη Δύση οι ακολουθούμενες πολιτικές είναι μονοδιάστατες, αντικοινωνικές κι αποτυχημένες…. απορείς που δεν βλέπουν ότι τα lockdown δεν είναι λύση και φάρμακο ενάντια στον ιό γιατί δημιουργούν περισσότερα κοινωνικά, ψυχολογικά και εν τέλει ανθρώπινα θύματα απ’ ό,τι υποτίθεται ότι θεραπεύουν…… απορείς που δεν βλέπουν ότι το εμβόλιο δεν είναι λύση τουλάχιστον μοναδική κι ιδανική, γιατί αφενός δεν μπορεί να παραχθεί και να πληρωθεί για 5.5 δις παγκόσμιο πληθυσμό κι αφετέρου γιατί οι ιοί αυτής της οικογένειας είναι γνωστό παλαιόθεν ότι έχουν πολλαπλές μεταλλάξεις μέσα σ’ ένα χρόνο…..  είναι να απορείς που δεν βλέπουν τους ανταγωνισμούς που υπάρχουνε και τα συμφέροντα που συγκρούονται λυσσαλέα πίσω από το προπέτασμα ενός ψευδεπίγραφου ανθρωπισμού και μιας κοινής αντίδρασης στην απειλή αφανισμού του ανθρώπινου είδους….. ότι τα μέτρα που παίρνονται κι οι σκοπιμότητες που τα καθοδηγούν είναι κατά βάση αντιεπιστημονικά, ανισόρροπα κι αναποτελεσματικά, χωρίς φιλοσοφία, στρατηγική και στόχους, με το μόνο κρίσιμο σημείο τη σχέση κόστους/οφέλους με την οικονομική οπτική να κυριαρχεί του ανθρωπιστικού οφέλους….. ότι τα μέτρα στη Δύση είναι αποσπασματικά και ανομοιόμορφα ώστε ακόμα π.χ. δεν έχει γίνει εφικτός ένας κοινός τρόπος και μια μέθοδος να μετρώνται κρούσματα, θάνατοι κι η μεταξύ τους σχέση…. ότι τα μέτρα στη χώρα μας είναι ιδιαίτερα αλλοπρόσαλλα, μονομερή και άνισα, που εμπεδώνουν κλίμα εύλογης αμφισβήτησης, γι αυτό κι έχουν ανάγκη έναν ολάκαιρο κατασταλτικό μηχανισμό για να εφαρμοστούν και δεν το κατορθώνουν….. ότι τα μέτρα στην χώρα μας ακλουθούν a la carte τις οδηγίες και τα πρωτόκολλα διεθνών οργανισμών CDC, ECDC, WHO κ.ά. όπως πχ την ταφή των νεκρών, που τους ενταφιάζουμε χωρίς τους αγαπημένους τους, μόνους και χωρίς τον τελευταίο ασπασμό, τυλιγμένους σε σελοφάν κατά το πρωτόκολλο Embola κι όχι όπως λένε όλες οι παγκόσμιες οδηγίες με το πρωτόκολλο Covid-19 που περιορίζει απλά τον αριθμό των παρευρισκομένων….μέτρα ξερά κι απάνθρωπα, εκπονούμενα από φόβους κι ιδεοληψίες ειδικών, που καταδυναστεύουν την ζωή των ανθρώπων κι αγνοούν την φτώχεια που έρχεται, την επιβίωση που δυσκολεύει, την ανεργία και τον όλεθρο που ακολουθεί …..δεν είναι λοιπόν παράλογο που αντιδρά ο κόσμος, το παράλογο είναι που δεν ξεσηκώνεται μπρος στον ενταφιασμό της ζωής του…. το ότι οι αντιδράσεις κι η ανυπακοή των ανθρώπων δεν έχουν «τα συνηθισμένα» χαρακτηριστικά παλαιότερων λαϊκών εξεγέρσεων δεν τις κάνει ακροδεξιές, φασιστικές, ναζιστικές και λαϊκίστικες….. το ότι δεν υπάρχει το υποκείμενο, που θα καθοδηγήσει τον αγώνα και θα προτάξει το πολιτικό διακύβευμα, μιας και η αριστερά χάθηκε στη μετάφραση κι οι λοιπές προοδευτικές δυνάμεις ενσωματώθηκαν στο κυρίαρχο αφήγημα, δεν κάνει αυτές τις εξεγέρσεις λιγότερο λαϊκές και λιγότερο επαναστατικές…. το ότι ακροδεξιές δυνάμεις και άνθρωποι εκμεταλλεύονται την κατάσταση δεν είναι εις βάρος των αντιδρώντων, αλλά μομφή, αν όχι τροφή για σκέψη κι αυτοκριτική, έναντι των ανθρώπων της προόδου που έχασαν τη σκέψη, τη ρότα και την πυξίδα τους…. ας μην ξεχνιόμαστε, και το πολυτεχνείο προβοκατόρικο το έλεγαν μέχρι την Πέμπτη….

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου