Mpelalis Reviews

Mpelalis Reviews

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2024

Η τριτοκοσμική Θεσσαλονίκη του κ. Μητσοτάκη


Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έχει ήδη γίνει, στην κυριολεξία, μια… άλλη πόλη

Γιάννης Μυλόπουλος

Ο πρωθυπουργός είπε από τη ΔΕΘ για τη Θεσσαλονίκη, ότι το 2027 θα έχει γίνει μια άλλη πόλη.
Και κόμισε γλαύκα στην… Αθήνα.
Γιατί όλοι ξέρουν ότι αυτό που προμηνύει ο πρωθυπουργός ότι θα συμβεί σε τρία χρόνια, έχει ήδη συμβεί.
Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έχει ήδη γίνει, στην κυριολεξία, μια… άλλη πόλη.
Αυτό μαρτυρούν πρώτοι από όλους οι αδιάψευστοι οικονομικοί δείκτες. Οι οποίοι για την κάποτε συμπρωτεύουσα και την ευρύτερη, κάποτε ευημερούσα, περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, αποκαλύπτουν τη μεγάλη οικονομική της αλλαγή.
Από δεύτερη, ως προς το ΑΕΠ, που ήταν προ κρίσης η περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, αμέσως μετά την περιφέρεια Αττικής, κατρακύλησε τα τελευταία χρόνια στην 8η θέση ανάμεσα στις 13 περιφέρειες της χώρας.
Με απλά λόγια η περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, από εκεί που ήταν δεύτερη ως προς το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν που παρήγαγε πριν την κρίση, έπεσε σήμερα στην 8η θέση μεταξύ των 13 περιφερειών.
Ένας δείκτης που παραπέμπει σε αποβιομηχάνιση, οικονομική ύφεση, ανεργία, φτώχεια και μετανάστευση των νέων, ιδίως, ανθρώπων.
Προς επίρρωση αυτής της αλήθειας, οι οικονομικοί δείκτες της Eurostat και της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν ότι οι Θεσσαλονικείς σήμερα διαθέτουν το μισό κατά κεφαλήν εισόδημα σε σχέση με τους Αθηναίους.
Και επιπλέον, έχουν τη διπλάσια ανεργία σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας. Και πολύ χειρότερα, έχουν την τριπλάσια ανεργία σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Κι ακόμη, η Θεσσαλονίκη είναι η μόνη μεγαλούπολη στην Ευρώπη χωρίς Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και χωρίς Μέσα Σταθερής Τροχιάς.
Κι ακόμη και αν αποκτήσει, πράγματι, Μετρό στο τέλος του 2024, όπως ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε, μετά από 18 ολόκληρα χρόνια κατασκευής του, αυτό θα έχει συμβεί πολύ καθυστερημένα και με πολύ μεγάλο κόστος και για την πόλη, αλλά και για τα δημόσια ταμεία.
Και εκτός αυτού, αν ο χρησμός του πρωθυπουργού ότι θα παραδοθεί στους πολίτες σημαίνει ότι πράγματι θα λειτουργήσει εμπορικά με ασφάλεια, το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι το μόνο Μετρό στην Ευρώπη που δεν θα συνδέει το αεροδρόμιο με την πόλη, το λιμάνι και τον σιδηροδρομικό σταθμό.
Πέντε χρόνια κυβέρνησης Μητσοτάκη, δηλαδή, και ο σχεδιασμός των επεκτάσεων του Μετρό έχει μείνει στα συρτάρια, συμφωνημένος με την αυτοδιοίκηση και με τους τοπικούς φορείς ήδη από το 2019.
Επιπλέον, το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι το μόνο Μετρό στην Ευρώπη, χάριν του οποίου η κυβέρνηση κατέστρεψε ένα μοναδικής ακεραιότητας και αυθεντικότητας μνημείο πολιτισμού της Ρωμαϊκής εποχής, τον Decumanus Maximus, το οποίο μπορούσε να έχει διασωθεί. Καθώς άλλαξαν τον σχεδιασμό που ακολουθούνταν μέχρι το 2019, σύμφωνα με τον οποίο ο σταθμός Βενιζέλου θα κατασκευάζονταν με το μνημείο αμετακίνητο στη θέση όπου βρίσκονταν για 18 αιώνες.
Και το κατέστρεψαν από πολιτικό εγωισμό και εκδικητικότητα, για να μην πιστωθεί την επιτυχία ο πολιτικός τους αντίπαλος, ο οποίος και έκανε τον σχεδιασμό.
Αλλά εκτός αυτού, το μνημείο το κατέστρεψαν, ασφαλώς, και για οικονομικούς λόγους. Αφού η σχετική καθυστέρηση επιπλέον τεσσάρων ετών, από το 2020 μέχρι το 2024, έδωσε στον εργολάβο 100 εκ. ευρώ λόγω αποζημιώσεων.
Κι αυτά όταν οι Βούλγαροι στη Σόφια και οι Τούρκοι στην Κωνσταντινούπολη έκαναν το ακριβώς αντίθετο.
Άλλαξαν δηλαδή τον σχεδιασμό του Μετρό για να σώσουν τα αρχαία που βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές.
Δίνοντας προστιθέμενη αξία στις δυο πόλεις και μεταμορφώνοντάς τες πράγματι σε… άλλες πόλεις, πόλους έλξης του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, με δυο ισχυρά τοπόσημα πολιτισμού.
Αλλά δεν είναι μόνο η τραγική σχέση του κ. Μητσοτάκη με το Μετρό.
Είναι και το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη είναι σήμερα η μόνη μεγαλούπολη στην Ευρώπη που δεν συνδέεται σιδηροδρομικά με τις γειτονικές της χώρες, μένοντας απομονωμένη από την υπόλοιπη Ευρώπη.
Με ό,τι σημαίνει αυτό για την οικονομία της, για τις μεταφορές, για τον τουρισμό, αλλά και για τις εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων.
Εξ αιτίας, μάλιστα, του μεγάλου κυκλοφοριακού προβλήματος που προκαλεί η απουσία Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και η ανυπαρξία Μέσων Σταθερής Τροχιάς, η Θεσσαλονίκη καταδικάστηκε πρόσφατα ως η ευρωπαϊκή πόλη με τη χειρότερη ρύπανση της ατμόσφαιρας. Ακριβώς λόγω των καυσαερίων και των θερμοκηπικών αερίων που εκπέμπουν τα χιλιάδες ΙΧ αυτοκίνητα που εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους δρόμους, λόγω της απουσίας ΜΜΜ.
Γι’ αυτές τις θλιβερές αλλαγές που συνέβησαν τελευταία στη Θεσσαλονίκη και βύθισαν στην ύφεση, την ανεργία και τη φτώχεια τους κατοίκους, αλλά και στη ρύπανση και στην περιβαλλοντική υποβάθμιση μια κάποτε ακμάζουσα πόλη και μια πάλαι ποτέ με μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης περιφέρεια, δεν είπε κουβέντα ο κ. Μητσοτάκης.
Αφού δεν εξήγγειλε κανένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο που να δίνει ελπίδες υπέρβασης αυτής της παρακμής.
Ούτε αναφέρθηκε σε καμία νέα επένδυση στη γνώση και στην καινοτομία, σε μια πόλη που διαθέτει το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας, με το πιο πολυπληθές επιστημονικό και ερευνητικό δυναμικό.
Ούτε εξήγγειλε καμία νέα αναπτυξιακή επένδυση σε μια περιοχή που συνορεύει με τα αναπτυσσόμενα Βαλκάνια και μέσω αυτών και με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Κι ακόμη, κανένα νέο έργο υποδομής δεν ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, το οποίο θα μπορούσε να υπόσχεται κάποια νέα αναπτυξιακή προοπτική για να βγουν η πόλη και η περιφέρεια από την οικονομική απομόνωση, την ύφεση και την αποανάπτυξη.
Όπως θα μπορούσε να είναι, για παράδειγμα, η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις υπόλοιπες περιφερειακές ενότητες της Κ. Μακεδονίας, με πρώτη την τουριστική Χαλκιδική.
Όπου τα καλοκαίρια γίνεται κυκλοφοριακή… κόλαση στον έναν και μοναδικό δρόμο που οδηγεί στις παραλίες.
Ένα έργο αναπτυξιακής πνοής θα μπορούσε να είναι, ακόμη, η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και με την υπόλοιπη Ευρώπη. Ένα έργο που θα είχε τεράστιες οικονομικές, τουριστικές και εμπορικές διαστάσεις.
Βέβαια, θα πείτε, εδώ δεν λειτουργεί πια η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Δυτική και την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη και ο κ. Μητσοτάκης, της κυβέρνησης των Τεμπών, δεν είπε κουβέντα.
Η σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και με την Ευρώπη θα τον απασχολούσε;
Το μόνο νέο έργο που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός για το 2027, είναι το περίφημο Fly Over.
Που έγινε περίφημο όχι λόγω των αναπτυξιακών του διαστάσεων, αλλά λόγω των προβλημάτων και των αντιδράσεων που προκαλεί ήδη, από την κατασκευή του στους κατοίκους, ως αποτέλεσμα της απουσίας κυκλοφοριακών μελετών.
Αλλά έγινε περίφημο και εξ αιτίας της υποβάθμισης που προκαλεί στο περιβάλλον και συγκεκριμένα στο περιαστικό δάσος Σέιχ Σου και στα ρέματα της περιοχής, η εκτέλεσή του χωρίς να υπάρχει εγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Μια ιδιαιτερότητα που δίνει άλλη μια αρνητική πρωτιά στη Θεσσαλονίκη και την κάνει κυριολεκτικά άλλη, τριτοκοσμική πόλη.
Καθώς δεν υπάρχει άλλο προηγούμενο ευρωπαϊκής πόλης όπου κατασκευάζεται μεγάλο έργο υποδομής χωρίς εγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη…
Το 2027 η Θεσσαλονίκη θα είναι πράγματι μια άλλη πόλη.
Θα έχει ένα ακόμη μεγάλο οδικό έργο που θα δώσει κίνητρο για κυκλοφορία περισσότερων ΙΧ αυτοκινήτων. Τα οποία θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τους ίδιους, ήδη επιβαρυμένους, δρόμους της πόλης.
Καθώς το Fly Over παρακάμπτει, ως υπερυψωμένη περιφερειακή λεωφόρος, ένα μικρό, μόνο, κομμάτι της περιφερειακής οδού. Η οποία παράκαμψη, πριν και μετά, συμβάλλει στους ίδιους, ήδη υπερφορτωμένους, δρόμους.
Πρόκειται για ένα έργο που αποφασίστηκε να εκτελεστεί σαν ιδιωτικό έργο, σαν ΣΔΙΤ και που θα κοστίσει τελικά στο ελληνικό δημόσιο, δηλαδή στον έλληνα φορολογούμενο, το ίδιο με την κατασκευή των δύο επεκτάσεων του Μετρό προς τα δυτικά και προς το αεροδρόμιο.
Αλλά που θα κάνει πολλαπλή ζημιά, προκαλώντας επιδείνωση και της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά και της κλιματικής κρίσης.
Τη στιγμή που και οι τρεις αυτές απειλές θα είχαν αντιμετωπιστεί, αν είχαν προχωρήσει οι επεκτάσεις του Μετρό.
Κι ακόμη τη στιγμή που η Αθήνα, όπου ζει ο κ. Μητσοτάκης, διαθέτει εδώ και 20 χρόνια και Μετρό, ήδη αρκετά αναπτυγμένο, και Τραμ και Αττική οδό και προαστιακό σιδηρόδρομο.
Πράγματι η Θεσσαλονίκη το 2027 θα είναι μια άλλη, πολύ χειρότερη πόλη.
Η μόνη πόλη που πριν την κυβέρνηση Μητσοτάκη πίστευε, τουλάχιστον, ότι μπορεί να γίνει καλύτερη.
Τώρα αυτό το πιστεύει μόνο ο κ. Μητσοτάκης. Ο οποίος όμως, αυτός και η οικογένειά του, δεν ζουν στη Θεσσαλονίκη…
Πηγή: tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου