Υπόθεση εργασίας: Αν υπήρχε ένας νόμος που θα επέτρεπε στους Έλληνες γόνους πλουσίων οικογενειών να σπουδάσουν στα μεγάλα διεθνή πανεπιστήμια με μόνη προϋπόθεση να έχουν δώσει εξετάσεις και να έχουν περάσει σε οποιοδήποτε ελληνικό ΑΕΙ, το πιθανότερο είναι ότι λίγοι θα τα κατάφερναν. Και μάλιστα χωρίς να ισχύει η λαιμητόμος ΕΒΕ. Τότε θα βλέπαμε αν θα υποστήριζαν τη λογική «μα δεν μπορούν να γίνουν όλοι επιστήμονες».
Θυμίζουμε ότι το Σύνταγμα της Ελλάδας, άρθρο 16, παράγραφος 4 αναφέρει:
«Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια». Tο Kράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους. Σε όλες τις βαθμίδες! Δεν γράφει «υπό προϋποθέσεις». Κι αν υπήρχε μια χρονιά που θα έπρεπε να αφήσουν να μπουν ελεύθερα στην τριτοβάθμια, ήταν η φετινή.
Υπήρξαν μαθητές που μέχρι τη Β’ λυκείου αρίστευαν και με την τηλεκπαίδευση «γονάτισαν» στις πανελλήνιες, παρά τα φροντιστήρια, κ.λπ. Κι όμως η κυβέρνηση ουδόλως υπολόγισε πόσο ζορίστηκαν αυτά τα παιδιά ψυχοσωματικά. Αυτή υπολογίζει μόνο ότι μετριέται με νούμερα.
Γιατί οι Πανελλήνιες δεν είναι μηχανισμός αξιολόγησης
Οι Πανελλήνιες δεν είναι μηχανισμός αξιολόγησης επάρκειας αλλά διαγωνισμός πλήρωσης θέσεων. Παραθέτω μία ανάλυση που εξηγεί το γιατί και το διότι:
«Υπάρχουν κάποιες θέσεις σε κάποιες σχολές που μπορεί κάποιος να πάει και να σπουδάσει και οι υποψήφιοι έχοντας πιστοποιήσει την επάρκειά τους, δηλαδή με απολυτήριο Λυκείου πλέον, διαγωνίζονται γι’αυτές.
Το να εισάγεις σε αυτή τη διαδικασία, που οι βάσεις εισαγωγής είναι ένα σχετικό και μεταβλητό μέγεθος, ανάλογο με τον αριθμό των υποψηφίων και τη δυσκολία των θεμάτων, ένα απόλυτο και σταθερό μέγεθος, τη βάση του 10, με το επιχείρημα ότι «δεν είναι αρκετά καλοί μαθητές», εκτός του ότι είναι απλά παράλογο, καθώς δεν έχει καμία λογική να εισάγεις ένα απόλυτο μέγεθος μέσα σε ένα σχετικό, είναι και ανέντιμο!
Είναι ανέντιμο για τους εξής δύο λόγους:
- Αυτό το μέτρο εισάγεται σε μια χρονιά που η απόδοση των παιδιών έχει επηρεαστεί από το παρατεταμένο λοκντάουν και τις δυσκολίες της τηλεκπαίδευσης.
- Απώτερος στόχος του μέτρου είναι η μείωση του αριθμού των εισακτέων με έμμεσο αποτέλεσμα το κλείσιμο και τη συγχώνευση σχολών. Αν απώτερος στόχος του Υπουργείου είναι να μειωθούν οι εισακτέοι και θεωρούν ότι υπάρχει σοβαρός λόγος για να γίνει κάτι τέτοιο, ας μειώσουν τους εισακτέους, ας κλείσουν σχολές και ας βγουν να πουν στην κοινωνία τον λόγο που το κάνουν.
Το διακύβευμα δεν είναι «μα δεν μπορούν να γίνουν όλοι επιστήμονες» για τον απλούστατο λόγο ότι οι σχολές «δεν βγάζουν» όλες επιστήμονες. Βγάζουν και τεχνολόγους και εφαρμοστές και εξειδικευμένους σε συγκεκριμένους τομείς ανθρώπους που μας είναι απολύτως χρήσιμοι ακόμα κι αν σνομπάρουμε το ΤΕΙ Ιχθυοκαλλιέργειας, κλωστοϋφαντουργίας κ.λπ.
πανελλήνιες εξετάσεις βάσεις πίνακες ανακοινώσεις σχολείο
Συνεπώς, και επειδή δεν μιλάμε απλά για καλούς και κακούς μαθητές, αλλά για την επιστημονική και επαγγελματική κατάρτιση ανθρώπων που θα στελεχώσουν την παραγωγή και την οικονομία της χώρας στο άμεσο μέλλον, οι αλλαγές στον χάρτη της ανώτατης και ανώτερης εκπαίδευσης δεν μπορεί να γίνονται με τη λογική ότι η τάδε σχολή έχει ζήτηση και υψηλή βάση και άρα την κρατάμε και την άλλη που δεν έχει ζήτηση την κλείνουμε.
Διότι αυτό θα γίνει: οι σχολές που έχουν χαμηλή βάση φέτος δεν θα έχουν εισακτέους. Και κάποια παιδιά που θα αποκτούσαν μια επαγγελματική κατάρτιση, θα καταλήξουν σε ιδιωτικές σχολές που κι αυτό είναι ο συνολικότερος στόχος. Να μειωθεί ο αριθμός εισαχθέντων και να σπρώξουν τα παιδιά στα δημόσια ΙΕΚ. Εξ ου κι οι υποψήφιοι θα καταθέσουν φέτος δύο ξεχωριστά μηχανογραφικά. Ένα για τα πανεπιστήμια κι ένα για τα δημόσια ΙΕΚ. Το ζήτημα είναι καθαρά οικονομικό. Το ΙΕΚ έχει λιγότερα έξοδα για το κράτος και θα βγάλει εξειδικευμένους χαμηλόμισθους. Αλλά ακόμα κι αυτό δεν το κάνουν καθαρά και προγραμματισμένα.
Αντί να πουν «θα κόψουμε εισακτέους και θα κλείσουμε σχολές» και να αποφασίσουν πόσους μηχανικούς χωράει η χώρα, πόσους δικηγόρους, πόσους ιχθυοκαλλιεργητές και πόσους οινολόγους και να κόψουν ότι θεωρούν περιττό σύμφωνα με τον σχεδιασμό (αναλαμβάνοντας όλο το πολιτικό κόστος) αφήνουν τη ζήτηση και τις βάσεις να αποφασίσουν τί θα κλείσει και τι θα μείνει ανοιχτό, χωρίς να νοιάζονται για το τί θα απογίνουν όσοι θα μένουν εκτός νυμφώνος και δεν έχουν οικονομική ευχέρεια να πάνε σε μια ιδιωτική σχολή.
Ας εννοήσουμε ότι: Η ποιότητα των σπουδών αυτή που καθορίζει την ποιότητα των αποφοίτων και πολύ λιγότερο ο βαθμός εισαγωγής. Ο χαμηλός βαθμός εισαγωγής συνήθως έρχεται να επικυρώσει είτε ότι μια σχολή δεν λειτουργεί καλά είτε ότι ένα αντικείμενο έχει χαμηλή ζήτηση, ακόμα κι αν είναι κοινωνικά αναγκαίο. Υπό αυτή την έννοια δεν έχει νόημα μια τεχνητή βάση που έρχεται να αποκλείσει κόσμο.
Αν θέλει να κλείσει σχολές, ας τις αξιολογήσει, ας αξιολογήσει τους αποφοίτους και ας δρομολογήσει έναν οργανωμένο τρόπο σε αλλαγές. Με έναν τρόπο που δεν θα παράγει αποκλεισμούς και θα έχει αληθινό στόχο τη βελτίωση των σπουδών επενδύοντας στις σχολές κι όχι απλά κόβοντας εισακτέους.
Με την ΕΒΕ η κυβέρνηση βάζει το σύστημα στον αυτόματο πιλότο. Αυτός απλά θα κλείσει σχολές randomly. Ούτε την ποιότητα των σπουδών θα βελτιώσει, ούτε θα κερδίσουμε κάτι πραγματικά».
Το δια ταύτα είναι ότι η λογική που εφάρμοσαν, στερεί δυνατότητες και ευκαιρίες στα νέα παιδιά. Κι αυτή είναι η χειρότερη μορφή κοινωνικού και ταξικού Δαρβινισμού. Ειδικά φέτος! Που ένας υποψήφιος χρόνο κάνει μάθημα από ένα τάμπλετ ή από ένα κινητό, γιατί οι γονείς του δεν μπορούσαν να του πάρουν υπολογιστή, και το σύστημα τον πετά έξω επειδή έγραψε κάτω από 10.
Δεν περιμέναμε τίποτα δίκαιο από τον mister Columbia.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου