"Υπάρχουν δυνάμεις στην Ελλάδα που σκόπιμα ομιλούν για θερμά επεισόδια; Ναι. Επιδίωξή τους, είναι να φοβίσουν την κοινωνία, ώστε να συγκαλύψουν τις «παγερές υποχωρήσεις» που κάνουν και να την «πείσουν» να τις ανεχθεί"
"Εγώ όταν απάντησα στην τουρκική πλευρά, της επεσήμανα ότι θα πρέπει να «θυμάται» ότι η Ελλάδα δεν είναι καταρρακωμένο κράτος όπως η Συρία και το Ιράκ. Ότι είναι ένα σύγχρονο οργανωμένο κράτος"
"Το κυριότερο, πρέπει να πάψει η Γερμανία να πουλά όπλα στην Τουρκία που υπονομεύουν τις αμυντικές δυνατότητές μας (όπως τα έξι υποβρύχια). Και αυτός ο στόχος πρέπει να γίνει σημαία μας απέναντί της"Πράγματι, έκαναν όλο αυτό το «γεωπολιτικό θέατρο» προκειμένου να πιέσουν. Να αποκτήσουν καλύτερες θέσεις στη διαπραγμάτευση και να διευρύνουν την ατζέντα της. Όχι εν γένει των συζητήσεων με την Ελλάδα, αλλά των θεματικών που θα συμπεριλαμβάνονται δεσμευτικά στις διερευνητικές και μπορούν να πάνε στη Χάγη.
Η στρατηγική του Ερντογάν πού στοχεύει; Και υπάρχει περίπτωση ανατροπής του; Πού θα οδηγήσει την Τουρκία μια τέτοια εξέλιξη;
Η κεμαλική αντιπολίτευση κουβαλά ως προς τα εθνικά μας ζητήματα τα ίδια μυαλά με τον Ερντογάν. Σε ορισμένες καταστάσεις είναι ακόμα και χειρότερη. Πρόκειται για ένα σοβαρό πρόβλημα για την Ελλάδα το γεγονός ότι οι φωνές λογικής στο τουρκικό κατεστημένο είναι περιορισμένες.
Η απόπειρα πραξικοπήματος σε βάρος του Ερντογάν, ενίσχυσε την επιθετικότητά του. Εξηγήσιμη, αλλά λανθασμένη. Κινδυνεύει κάποια στιγμή να έχει αρνητικά αποτελέσματα για την Τουρκία.
"Χρειαζόμαστε και ισχυρή διπλωματία. Σήμερα είναι ισχυρή μόνο στις στήλες των εντύπων της διαπλοκής"
Οφείλουμε να ενισχύουμε τις σχέσεις μας με κάθε φωνή λογικής στην Τουρκία, να απαντάμε μετρημένα στις λεκτικές προκλήσεις της και να της θυμίζουμε το κόστος που θα έχει αν προσπαθήσει να καταπατήσει τα δικαιώματα και την κυριαρχία της Ελλάδας, αλλά και της Κύπρου. Εγώ όταν απάντησα στην τουρκική πλευρά, της επεσήμανα ότι θα πρέπει να «θυμάται» ότι η Ελλάδα δεν είναι καταρρακωμένο κράτος όπως η Συρία και το Ιράκ. Ότι είναι ένα σύγχρονο οργανωμένο κράτος. Ότι κάθε προσπάθεια «τζαρτζαρίσματός» μας θα έχει και για εκείνους πολύ μεγάλο κόστος. Για αυτό, εξάλλου, περάσαμε το 2015-8 σχετικά ήρεμα τέσσερα χρόνια.
Και η στάση της ΕΕ και των δυο κυρίαρχων δυνάμεών της, του Βερολίνου και του Παρισιού, πού στοχεύει; Και, κυρίως, κατά την άποψή σας, ποια θα πρέπει να είναι;
Η Γαλλία βλέπει τα συμφέροντά της να περνάνε μέσω της ενισχυμένης παρουσίας της στη Μεσόγειο και στην ενίσχυση του ρόλου της σε μια υπό αναβάθμιση ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια. Αυτή την περίοδο τα συμφέροντά μας συμπίπτουν.
Η Γερμανία βλέπει τον εαυτό της όλο και περισσότερο υπό το πρίσμα παραδοσιακών της συμφερόντων, της οικονομικής ισχύς της, και την υποβαθμισμένη αμυντική της παρουσία. Έχει ιστορικά μια φιλοτουρκική προδιάθεση.
Η Ελλάδα έχει τα μέσα να την υποχρεώσει σε μια πιο ευρωπαϊκή πολιτική. Πρέπει να τους εξηγούμε το κόστος που έχει η συμπεριφορά της ΕΕ και ιδιαίτερα της Ισπανίας και της Γερμανίας, σε κάποιες περιπτώσεις και της Ολλανδίας και της Ιταλίας, για το κοινό μας σπίτι. Ακόμα, δεν είναι δυνατό το χειμώνα του 2019 να γνωμοδοτεί η νομική υπηρεσία του γερμανικού κοινοβουλίου ότι η Ελλάδα έχει τα δίκαιά της, με αφορμή το σύμφωνα ΑΟΖ Τουρκίας και Λιβύης και μετά η Μέρκελ να το παίζει ουδέτερη έναντι ενός εταίρου που η ίδια η υπηρεσία της τον δικαιώνει!
"Η Τουρκία που ο στρατός κατέχει ξένα εδάφη απαιτεί απόσυρση του ελληνικού στρατού από την ελληνική επικράτεια στο όνομα του Διεθνούς Δικαίου!"
Η Τουρκία έκανε επιθετικές κινήσεις, όχι προκειμένου να επιστρέψουν εκεί που ήταν, αλλά προκειμένου να θέσει στη διαπραγμάτευση των διερευνητικών και άλλα θέματα και από καλύτερες θέσεις, με τη βοήθεια και τρίτων.
Πολλοί υποστηρίζουν πως «η στρατηγική του Ελσίνκι», για τη σύνδεση των ελληνικών θέσεων με την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας, έχει ξεπεραστεί και ότι χρειάζεται μια νέα στρατηγική. Εάν συμφωνείτε, ποια θα πρέπει να είναι τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της στρατηγικής;
Σήμερα η Τουρκία δεν πιστεύει ότι θα γίνει μέλος της ΕΕ. Κατά συνέπεια το Ελσίνκι, αυτό το είδος πολιτικής πλατφόρμας, δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως στη δεκαετία του ενενήντα. Η Τουρκία, όμως, έχει μεγάλα οικονομικά συμφέροντα με την ΕΕ, πριν από όλα ως προς την «Τελωνειακή Ένωση». Άρα υπάρχουν μοχλοί πίεσης της Τουρκίας.
Δεύτερο η Ελλάδα δεν μπορεί να διαπραγματεύεται τα θέματά της με τους εταίρους της μονοσήμαντα. Δηλαδή τι θα κάνουν έναντι των παρανομιών της Άγκυρας. Οφείλει να κάνει διαπραγματεύσεις πακέτο. Η Γερμανία θέλει να επιβάλλει κυρώσεις στη Λευκορωσία. Πώς μπορούμε να συμφωνήσουμε μαζί της, όταν δεν στηρίζει ανάλογα μέτρα στα ελληνοτουρκικά; Το κυριότερο, πρέπει να πάψει η Γερμανία να πουλά όπλα στην Τουρκία που υπονομεύουν τις αμυντικές δυνατότητές μας (όπως τα έξη υποβρύχια). Και αυτός ο στόχος πρέπει να γίνει σημαία μας απέναντί της.
"Τον Νίκο Δένδια τον έχει ευνουχίσει του Μαξίμου"
Γνωρίζουμε, επίσης, ότι η Ισπανία είναι ένας ισχυρός φίλος της Τουρκίας. Συχνά μας το θυμίζει αυτό και ο Μπορέλ. Έχει, όμως, σοβαρά εθνικά θέματα που συνδέονται με τις ομοφωνίες στα Συμβούλια της ΕΕ. Κανείς δεν προσχωρά στις επιθυμίες μιας χώρας όπως είναι η Ελλάδα, εκτός αν έχει ίδια συμφέροντα μαζί μας, ή θα έχει κόστος αν μας αντιταχθεί. Χωρίς κόστος και με άλλα συμφέροντα δεν έχει μέλλον αυτή η πολιτική.
Κύρια, βέβαια, τρίτο, χρειαζόμαστε να αναπτύξουμε τις χωρητικότητές μας σε σειρά τομέων. Χρειάζεται καλή οικονομική κατάσταση στη χώρα μας, δικιά μας αμυντική βιομηχανία και ενδυνάμωση, αντί της σημερινής υπόσκαψης, της δημοκρατίας. Η δημοκρατία είναι το κύριο ατού έναντι μιας ισχυρότερης, αλλά αυταρχικής χώρας ακόμα και στα ζητήματα της άμυνας. Χρειαζόμαστε και ισχυρή διπλωματία. Σήμερα είναι ισχυρή μόνο στις στήλες των εντύπων της διαπλοκής.
Ως προς την στρατιωτικοποίηση σειράς ελληνικών νησιών ζούμε εκ μέρους της Τουρκίας και ορισμένων εταίρων μας στο ΝΑΤΟ το εξής εκπληκτικό: όλοι αυτοί στηρίζουν ή δεν ζητούν την απομάκρυνση των κατοχικών στρατευμάτων της Τουρκίας στην Κύπρο, ή στη Συρία και στο Ιράκ.
Πολιτικά, φοβική. Διαπραγματευτικά, λογική υποχωρήσεων. Θέτει υπεράνω των εθνικών συμφερόντων στενά συμφέροντα τμήματος της Ολιγαρχίας, αλλά και κάποιων άλλων κέντρων. Μια πολιτική χωρίς επάρκεια γνώσης, ικανότητας και θάρρους. Κάνει υποχωρήσεις και παριστάνει ως να μην έγιναν, βλέπε τα γεγονότα στον Έβρο, ανοίγοντας την όρεξη της Τουρκίας. Κάνει ανεπίτρεπτες παραχωρήσεις (όπως στις ΑΟΖ) και επικαλείται ως δικαιολογία τον τουρκικό κίνδυνο. Κάνει αμαχητί υποχωρήσεις και παριστάνει το κόμμα του διαλόγου, ενώ είναι το κόμμα της υπόκλισης στα σχέδια των δυνάμεων που σας ανέφερα.
Δυστυχώς ο κ. Δένδιας εγκατέλειψε πάρα πολλές πρωτοβουλίες που λήφθηκαν στο διάστημα 2015-8. Όπως δήλωσε ο ίδιος, δεν γνωρίζει από επιστήμη των διεθνών σχέσεων και του διεθνούς δικαίου. Μπορεί να συμβεί αυτό στην αρχή της θητείας ενός ΥΠΕΞ. Αλλά όφειλε να μάθει. Ακόμα, τον έχει ευνουχίσει του Μαξίμου. Βλέπετε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, συχνά τα πρωθυπουργικά γραφεία αρέσκονται να κάνουν «ασκήσεις υψηλής διπλωματίας».
Αρχικά σας θυμίζω, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε προσανατολιστεί ως προς την εξωτερική πολιτική, και ιδιαίτερα τα ελληνοτουρκικά, στη συναίνεση και στη μη αντιπολίτευση απέναντι στη ΝΔ. Μπορώ να σας παραθέσω δεκάδες δηλώσεις στελεχών του, βουλευτών και ευρωβουλευτών με αυτό το περιεχόμενο. Βέβαια, το πραγματικό πρόβλημα είναι να μην συμβάλλουν δυνάμεις του σημερινού ΣΥΡΙΖΑ στον αφοπλισμό του πατριωτικού λαϊκού παράγοντα. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ αντιστεκόταν από το καλοκαίρι του 2019, μάλλον θα είχε συγκρατηθεί η κατηφόρα της κυβέρνησης της ΝΔ.
Τώρα που ξεκίνησε να κάνει κριτική, στηρίζεται ακόμα στο μοτίβο ότι η κυβέρνηση δεν έχει «πυξίδα και προσανατολισμό». Μακάρι να ήταν έτσι. Θα της χαρίζαμε της κυβέρνησης μια πυξίδα και θα έβρισκε πιθανά τον προσανατολισμό της. Να είμαι σαφής, διαφωνώ με μια τέτοια εκτίμηση. Η κυβέρνηση έχει προσανατολισμό, την υποχώρηση, και πυξίδα τη διασφάλιση συμφερόντων συγκροτημάτων πλούτου.
"Η εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης είναι Πολιτικά, φοβική. Διαπραγματευτικά, λογική υποχωρήσεων. Θέτει υπεράνω των εθνικών συμφερόντων στενά συμφέροντα τμήματος της Ολιγαρχίας, αλλά και κάποιων άλλων κέντρων. Μια πολιτική χωρίς επάρκεια γνώσης, ικανότητας και θάρρους"
Το 2015-8, κάναμε όλες τις διαπραγματεύσεις που είχε ανάγκη από καιρό η Ελλάδα. Όποιες οδηγούσαν σε καλές λύσεις τις πήγα μέχρι τέλους. Από την ταφή των Ελλήνων ηρώων που έπεσαν στο αλβανικό έπος, μέχρι την εκπροσώπηση της Αιγύπτου στο Κατάρ μετά τη διακοπή των διπλωματικών σχέσεων ανάμεσα στις δύο αυτές χώρες. Όσες δεν προχώρησαν με τον τρόπο που συνέφερνε την Ελλάδα, καταστρώσαμε συμπληρωματικές στρατηγικές ώστε να φτάσουμε στη λύση που θέλαμε.
Επί παραδείγματι, με την Ιταλία, μιας και επέμεναν παρανόμως σε «ιστορικά δικαιώματα» που το νέο Δίκαιο της Θαλάσσης δεν τα αναγνωρίζει, προώθησα την δημιουργία ζωνών κυριαρχίας της Ελλάδας, όπως το κλείσιμο των κόλπων και τη χάραξη ευθείων γραμμών (υπάρχουν 4 τύποι χάραξης) και την επέκταση της Ελληνικής αιγιαλίτιδας στα 12 μίλια, όχι από τις ακτές, αλλά από τις γραμμές βάσης.
Με την επέκταση στα 12 μίλια, το ελληνο-ιταλικό πρόβλημα ως προς την ΑΟΖ και την Αλιεία θα λυνόταν αυτόματα. Ακόμα να σημειώσω, ότι με αυτές τις ζώνες κυριαρχίας, η ελληνική ΑΟΖ θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερη και τα νησιά θα είχαν επήρεια. Η εγκατάλειψη του διεθνούς δικαίου της θαλάσσης και των δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτό κάθε άλλο παρά ήταν πράξη γενναιότητας. Υποχώρησης, και μάλιστα χωρίς αρχές, ναι!
Και να σας πω και κάτι άλλο. Είμαι υπέρ των δίκαιων συμβιβασμών. Αλλά με Ιταλία στη διαπραγμάτευση υπήρχαν 4 θέματα ανοικτά και με την Αίγυπτο 5. Από αυτά τα εννιά δεν πήρε η κυβέρνηση της ΝΔ ούτε ένα. Σε όλα η Ελλάδα υποχώρησε στις αιτιάσεις της άλλης πλευράς. Η πλήρη και άτακτη υποχώρηση τι σόι θάρρος θέλει; Αλλά η ΝΔ βρήκε και τα έκανε με τη στάση που κράτησε τμήμα της αντιπολίτευσης.
"Το πραγματικό πρόβλημα είναι να μην συμβάλλουν δυνάμεις του σημερινού ΣΥΡΙΖΑ στον αφοπλισμό του πατριωτικού λαϊκού παράγοντα. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ αντιστεκόταν από το καλοκαίρι του 2019, μάλλον θα είχε συγκρατηθεί η κατηφόρα της κυβέρνησης της ΝΔ"Σας κάνουν και κριτική για μυστική διπλωματία με την Τουρκία
Η γελοιότητα είναι ότι προκειμένου να καλύψουν την κυβέρνηση, ακραία φιλοκυβερνητικές εφημερίδες, όπως τα «ΝΕΑ» και τα «Παραπολιτικά», ανακάλυψαν μυστική διπλωματία ανάμεσα σε μένα και τον Τσαβούσογλου γιατί ο τελευταίος είπε ότι κάναμε άτυπες συναντήσεις, «όπως στην Αττάλεια». Οι δύο αυτές ντορικές εφημερίδες μπέρδεψαν την άτυπη, χωρίς εθιμοτυπικό πρωτόκολλο με την μυστική διπλωματία. Σκόπιμα.
Διότι στην Αττάλεια, που έχω πάει μόνο μία φορά στη ζωή μου, έφτασα την επομένη επίσημης επίσκεψης στην Κωνσταντινούπολη και στην Άγκυρα, συνοδευόμενος από δεκάδες δημοσιογράφους, με συνέντευξη τύπου ενώπιον 300 δημοσιογράφων και παρόντα 45 κανάλια, με ανακοινώσεις πριν πάω, αφού πήγα κλπ.
Ενώ στην Αττάλεια ξαναβρεθήκαμε με τον Τσαβούσογλου στα πλαίσια της Συνόδου του ΝΑΤΟ την επομένη της Αγκύρας, όπου ο αριθμός των δημοσιογράφων ήταν ακόμα μεγαλύτερος. Καιρός το συγκεκριμένο συγκρότημα να σοβαρευτεί και να σταματήσει τις κατά παραγγελία γελοίες επιθέσεις σε βάρος μου.
"Τώρα που ο ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε να κάνει κριτική, στηρίζεται ακόμα στο μοτίβο ότι η κυβέρνηση δεν έχει «πυξίδα και προσανατολισμό». Μακάρι να ήταν έτσι. Θα της χαρίζαμε της κυβέρνησης μια πυξίδα και θα έβρισκε πιθανά τον προσανατολισμό της"
Αλλά και έτσι είναι καλή εξέλιξη αρκεί η κυβέρνηση να υλοποιήσει πραγματικά την συμφωνία και να σταματήσει να κυνηγά όποιον βοήθησε, όπως πρόσφατα έκανε με την απομάκρυνση των πανεπιστημιακών που ήταν στην επιτροπή για τα εγχειρίδια. Όπως έκανε σε βάρος του ειδικότερου επί του θέματος, Σπύρο Σφέτα, αλλά και σε βάρος άξιων επαγγελματιών διπλωματών που κυνήγησε. Έφτιαξε δε, μια νέα επιτροπή στην οποία ουδείς μιλά σλαβομακεδονικά.
ΑΥΡΙΟ ΤΟ Β΄ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΚΟΤΖΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου