Mpelalis Reviews

Mpelalis Reviews

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019

Αυθαιρεσία, κράτηση και αθρόες απελάσεις

Αυθαιρεσία, κράτηση και αθρόες απελάσεις 
 
 
Μόλις πέντε μέρες έχουν στη διάθεσή τους όσοι πρέπει να μελετήσουν και να σχολιάσουν το σχέδιο νόμου -έκτασης 40.000 λέξεων και 121 άρθρων- της κυβέρνησης για το άσυλο
 
Πρόκειται για μια εισήγηση που κάνει τον «Ξένιο Δία» του Σαμαρά να μοιάζει... φιλόξενος: κατάφωρες παραβιάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου, κράτηση μεταναστών αλλά και αιτούντων άσυλο στην κρίση της ΕΛ.ΑΣ., απελάσεις από τον πρώτο βαθμό και κατάργηση του ανασταλτικού χαρακτήρα του δεύτερου βαθμού ασύλου συνθέτουν την ξενοφοβική κυβερνητική πολιτική
Ολική επαναφορά της γενικευμένης κράτησης προσφύγων και μεταναστών, μπροστά στην οποία ωχριά η περίοδος μαζικής καταστολής της κυβέρνησης Σαμαρά, επιχειρεί το νομοσχέδιο «Περί Διεθνούς Προστασίας», σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις οργανώσεων δικαιωμάτων και ειδικών στο προσφυγικό δίκαιο, οι οποίοι επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν επίσημα τις επόμενες ημέρες, αφού μελετήσουν εξονυχιστικά κάθε πτυχή των 121 άρθρων του.
Οι διακηρύξεις του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ότι το πολυδιαφημισμένο νομοσχέδιο θα τεθεί σε «ουσιώδη διαβούλευση», διαψεύδονται πανηγυρικά, καθώς το νομοσχέδιο τέθηκε σε διαβούλευση την Τετάρτη για μόλις πέντε ημέρες, μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα, προκαλώντας αντιδράσεις και ειρωνικά σχόλια.
«Πέντε μέρες, δηλαδή 86 ώρες, για ένα σχέδιο νόμου 39.536 λέξεων σημαίνει ότι θα πρέπει να διαβάσουμε, να κατανοήσουμε και να σχολιάσουμε 460 λέξεις την ώρα, χωρίς σταματημό, μέχρι τη Δευτέρα στις 4 το απόγευμα [...]. Και όλα αυτά για ζητήματα που αφορούν τις πραγματικές ζωές δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων. […] Είναι αδύνατο, μέσα σε αυτά τα χρονικά πλαίσια, να κατατεθούν επί της ουσίας απόψεις για ένα τόσο κομβικό νομοσχέδιο», σχολίαζαν η Διεθνής Αμνηστία, η Ελληνική Ενωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και η οργάνωση HumanRights360 
Τα πρώτα σχόλια των ειδικών κάνουν λόγο για νομοσχέδιο αστυνομικής λογικής, με νομοτεχνικά προβλήματα, κακοτεχνίες και διατάξεις που αντίκεινται στο ευρωπαϊκό δίκαιο, παρά τις διακηρύξεις της κυβέρνησης για «πλήρη και πραγματικό σεβασμό των δικαιωμάτων των προσφύγων που δικαιούνται άσυλο με βάση το ενωσιακό δίκαιο». Αντιθέτως, όπως επισημαίνουν, το νομοσχέδιο εισάγει γραφειοκρατικά κωλύματα σε κάθε σημείο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός της διαδικασίας και να απελαθούν χιλιάδες δικαιούχοι διεθνούς προστασίας.
«Για να μπορέσει κάποιος που ζητά άσυλο να ολοκληρώσει τη διαδικασία ασύλου θα πρέπει να έχει έναν δικηγόρο από κοντά και να βρίσκονται μαζί σε συνεχή επαφή με τις αρχές. Το νομοσχέδιο υπακούει σε αστυνομική λογική και όχι στην υποχρέωση παροχής διεθνούς προστασίας», σημειώνει νομικός με ειδίκευση στο προσφυγικό δίκαιο. «Η κατάσταση με τις επιχειρήσεις “Ξένιος Δίας” θα ωχριά. Το νομοσχέδιο θα επιφέρει πολύ μεγάλο αριθμό κρατουμένων, καθώς κινδυνεύουν με κράτηση όχι μόνο οι μετανάστες χωρίς χαρτιά αλλά σχεδόν το σύνολο όσων ζητούν άσυλο», επισημαίνει άλλος.
Αλλωστε, με χαρακτηριστικό κυνισμό, οι κυβερνητικές πηγές δεν κρύβουν ότι η επιτάχυνση των απελάσεων από τον πρώτο βαθμό είναι ο πραγματικός στόχος διατάξεων που καταργούν τον ανασταλτικό χαρακτήρα του δεύτερου βαθμού ασύλου για ορισμένες κατηγορίες και άλλων διατάξεων που με αυταρχισμό οδηγούν σε απέλαση όσους δεν συμμορφώνονται με τις αποφάσεις μεταφοράς σε δομές.
Ενώ η κράτηση κάποιου που έχει ζητήσει άσυλο γινόταν μέχρι σήμερα με εισήγηση της Υπηρεσίας Ασύλου και περιοριζόταν σε όσους έχουν υποβάλει αίτημα ασύλου ενώ κρατούνταν ήδη, εκτός από περιπτώσεις διατάραξης της δημόσιας τάξης και ασφάλειας, το νομοσχέδιο αφαιρεί την προϋπόθεση της εισήγησης και, κυρίως, καθιστά δυνάμει κρατούμενο οποιονδήποτε έχει ζητήσει άσυλο, αν κριθεί από την αστυνομία, για παράδειγμα, ότι έχει καταστρέψει επίτηδες τα έγγραφά του, ότι δεν έχει δηλώσει τα πραγματικά στοιχεία του ή ότι δεν υπέβαλε έγκαιρα αίτημα ασύλου, έστω και αν η καθυστέρηση στην υποβολή του αιτήματος αποτελεί ευθύνη των αρχών που δεν διασφαλίζουν πρόσβαση στη διαδικασία.
Μάλιστα, η διάρκεια κράτησης επανέρχεται στο ανώτατο όριο των 18 μηνών και το ξεπερνά, καθώς ο χρόνος αρχίζει να μετρά ξανά από την υποβολή του αιτήματος ασύλου, χωρίς να προσμετράται ο χρόνος πιθανής προηγούμενης κράτησης. «Η κράτηση γίνεται παιχνίδι της αστυνομίας. Πρόκειται για οπισθοδρόμηση από αυτά που είχε θεσμοθετήσει η κυβέρνηση Σαμαρά το 2013», υπογραμμίζει ειδικός του προσφυγικού δικαίου.
Ενώ η κυβέρνηση υπαναχώρησε από τη διακήρυξη του ΚΥΣΕΑ ότι θα καταργήσει τον δεύτερο βαθμό ασύλου, καθώς τυχόν κατάργηση θα επέφερε πολύ σοβαρά νομικά και πρακτικά ζητήματα, φαίνεται πως επιχειρεί να τον καταργήσει στην πράξη. Για την προσφυγή στον δεύτερο βαθμό απαιτείται αιτιολογημένο δικόγραφο και άρα συνδρομή δικηγόρου, τη στιγμή που δεν παρέχεται δωρεάν νομική συνδρομή στον δεύτερο βαθμό. Επιπλέον, για ορισμένες κατηγορίες, η προσφυγή δεν αναστέλλει την απόφαση απέλασης, ενώ ορίζεται ότι το δικαίωμα παραμονής στη χώρα μας ισχύει μέχρι τον πρώτο βαθμό.
Αλλά και η σύνθεση των νέων τριμελών δευτεροβάθμιων επιτροπών είναι εξαιρετικά προβληματική, καθώς αποτελούνται αποκλειστικά από δικαστές, χωρίς το μέλος που υποδείκνυε η Υπατη Αρμοστεία, το οποίο λειτουργούσε σαν ανεξάρτητος εμπειρογνώμονας. Η διάταξη εγείρει σοβαρά ερωτήματα συνταγματικότητας, καθώς η αποκλειστική συμμετοχή δικαστών προσκρούει στον διοικητικό χαρακτήρα του οργάνου.
Ενώ η κυβέρνηση επαίρεται ότι εφαρμόζει πιστά τις ευρωπαϊκές οδηγίες, υπάρχουν διατάξεις που προσκρούουν στο ενωσιακό δίκαιο, έστω και αν τα κυβερνητικά μέτρα φαίνεται πως έχουν την πολιτική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αφού υπηρετούν τις αντιπροσφυγικές πολιτικές της Ε.Ε. Είναι χαρακτηριστική η διάταξη της «σιωπηρής ανάκλησης», που σημαίνει ότι κάποιος βγαίνει από τη διαδικασία ασύλου αν δεν εμφανιστεί σε προγραμματισμένο ραντεβού του με τις αρχές ή δεν συμμορφωθεί με αποφάσεις μεταφοράς. Ωστόσο, η ευρωπαϊκή οδηγία προβλέπει ότι ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ξαναμπεί στη διαδικασία αν εμφανιστεί στις αρχές, κάτι που παραλείπεται από το νομοσχέδιο.
Παραβλέποντας ακόμα και την πρόβλεψη της ευρωτουρκικής συμφωνίας που εξαιρεί τους ευάλωτους από τη διαδικασία απέλασης στην Τουρκία, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι ευάλωτοι δεν εξαιρούνται από τις διαδικασίες εξέτασης στα σύνορα εφόσον έχουν την κατάλληλη υποστήριξη. Προβληματική θεωρείται επίσης η κατά προτεραιότητα εξέταση των αιτήσεων ασύλου με βάση την εθνικότητα, ενώ οι προθεσμίες που τίθενται σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, και μάλιστα ως υποχρεωτικές, εκτιμάται ότι είναι πλήρως ανεφάρμοστες και ανεδαφικές, με βάση τη στελέχωση της διοίκησης και την πολυπλοκότητα της διαδικασίας, και ότι πρόκειται να οδηγήσουν σε μεγαλύτερο χάος και καθυστερήσεις.
«Το μόνο που καταφέρνουν, τελικά, είναι ένα γερό πισωγύρισμα για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου. Ας ελπίσουμε -έστω στο παρά πέντε- η Ν.Δ. να μη συρθεί πάλι από τους ακραίους κύκλους της, να συνεκτιμήσει τις παρατηρήσεις των οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να μη φέρει στη Βουλή διατάξεις που παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο», σημειώνει ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ. «Δυστυχώς η κυβέρνηση φέρνει ένα νομοσχέδιο που δεν δίνει άμεσες λύσεις στο πρόβλημα που υπάρχει σήμερα. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε στη Βουλή» σχολίασε ο εκπρόσωπος του ΚΙΝ.ΑΛΛ., Παύλος Χρηστίδης.
 
Διαβάστε τη συνέχεια του Θέματος της «Εφ.Συν.»:
► Η «λύση» που δόθηκε εν μία νυκτί
► Η ακτινογραφία του προσφυγικού σε νησιά και ενδοχώρα
www.efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου