Το πρώτο που επιβεβαίωσε από την ώρα που μπήκε στην κυβέρνηση Μητσοτάκη η Νίκη Κεραμέως είναι ότι πάσχει από την... εγγενή ασθένεια των πολιτικών που ορίζονται υπουργοί Παιδείας: θέλουν να κάνουν τη δική τους εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.
Να τα αλλάξουν όλα, από τη λειτουργία των ΑΕΙ μέχρι το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων, υπολογίζοντας ότι η ιστορία θα τους κατατάξει δίπλα στον προπολεμικό Γεώργιο Παπανδρέου και τον προδικτατορικό Ευάγγελο Παπανούτσο.
Συνήθως τους κατατάσσει στη λίστα όσων στέλνουν το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα ένα βήμα πιο πίσω.
Γι’ αυτό ενώ έχουμε πήξει στις φουριόζικες «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» δημόσια επαρκή παιδεία δεν έχουμε. Οι υπουργοί με τις «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» τους ωφελούν την μεταρρύθμιση και βλάπτουν την εκπαίδευση.
Η Κεραμέως έδειχνε ότι έχει την προσωπικότητα να μην διολισθήσει στην πεπατημένη των προκατόχων της: σοβαρή γυναίκα, καταρτισμένη επιστήμονας, μετρημένη πολιτικός.
Αλλά φευ! Από ό,τι φαίνεται έπαθε…. Διαμαντοπούλου, που υπέγραψε έναν νόμο – που έγραφε κυρίως ο Γιάννης Πανάρετος– και έκανε τα ΑΕΙ κομμάτια και θρύψαλα- όπως τον αποδόμησε κατ’ επανάληψη ο καθηγητής Γιώργος Σωτηρέλης-. Αλλά επειδή τον ψηφίσαν το χειρότερο ΠΑΣΟΚ με τη χειρότερη ΝΔ έπαθε αυτό που έλεγε ο Μαρκ Τουέιν: «Συχνά, η κότα που έκανε απλά ένα αυγό κακαρίζει λες και έχει γεννήσει έναν αστεροειδή»
Η νέα υπουργός Παιδείας αγόρασε το σλόγκαν «κάνε κι εσύ μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση- μπορείς» και θα τα αλλάξει και αυτή όλα. Άρχισε ήδη.
Ασφαλώς θα αλλάξει και τα σχολικά βιβλία, τα οποία ως γνωστόν αλλάξαν και οι Συριζαίοι κατά τρόπο που μείωσε τα εθνικά και θρησκευτικά γράδα του περιεχομένου τους.
Θα περνούσε απαρατήρητη η πρόθεσή της -συνηθίσαμε άλλωστε- αν σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη δεν ανήγγειλε ότι το νέο βιβλίο της ιστορίας θα είναι έτσι γραμμένο ώστε να «διαμορφώνει εθνική συνείδηση». Κατάλαβε τι είπε η γυναίκα;
Τζάμπα οι σπουδές στο Χάρβαρντ και τη Σορβόννη. Όπως της έγραψε ο Πέτρος Τατσόπουλος « Μονάχα τα αυταρχικά καθεστώτα, τόσο της Δεξιάς όσο και της Αριστεράς, χρησιμοποιούν το μάθημα της Ιστορίας για να διαμορφώσουν εθνική ή όποια άλλη συνείδηση στους μαθητές».
Από παραδείγματα όσα θέλουμε. Με πρώτο το το ελληνικό, κατά το οποίο η διδασκαλία της Ιστορίας στα σχολεία ήταν η επιτομή της αλά καρτ ιστοριογραφίας με συγκεκριμένο ιδεολογικό πρόσημο: Οι Έλληνες είναι οι περιούσιοι του πλανήτη, οι ευλογημένοι των Θεών, το άλας της Γης, οι σπουδαίοι πλην αδικημένοι, οι ανάδελφοι, αλλά γεννήτορές του πολιτισμού.
Ένα μάθημα που δεν είχε σχέση με την ιστορική αλήθεια. Απλώς διέπλασε επιλεγμένα γεγονότα σαν πλαστελίνη, ώστε να προκύπτει «πας μη Έλλην βάρβαρος». Ή να παραχαράζει τα γεγονότα με την απόκρυψή τους.
Να τα αλλάξουν όλα, από τη λειτουργία των ΑΕΙ μέχρι το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων, υπολογίζοντας ότι η ιστορία θα τους κατατάξει δίπλα στον προπολεμικό Γεώργιο Παπανδρέου και τον προδικτατορικό Ευάγγελο Παπανούτσο.
Συνήθως τους κατατάσσει στη λίστα όσων στέλνουν το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα ένα βήμα πιο πίσω.
Γι’ αυτό ενώ έχουμε πήξει στις φουριόζικες «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» δημόσια επαρκή παιδεία δεν έχουμε. Οι υπουργοί με τις «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» τους ωφελούν την μεταρρύθμιση και βλάπτουν την εκπαίδευση.
Η Κεραμέως έδειχνε ότι έχει την προσωπικότητα να μην διολισθήσει στην πεπατημένη των προκατόχων της: σοβαρή γυναίκα, καταρτισμένη επιστήμονας, μετρημένη πολιτικός.
Αλλά φευ! Από ό,τι φαίνεται έπαθε…. Διαμαντοπούλου, που υπέγραψε έναν νόμο – που έγραφε κυρίως ο Γιάννης Πανάρετος– και έκανε τα ΑΕΙ κομμάτια και θρύψαλα- όπως τον αποδόμησε κατ’ επανάληψη ο καθηγητής Γιώργος Σωτηρέλης-. Αλλά επειδή τον ψηφίσαν το χειρότερο ΠΑΣΟΚ με τη χειρότερη ΝΔ έπαθε αυτό που έλεγε ο Μαρκ Τουέιν: «Συχνά, η κότα που έκανε απλά ένα αυγό κακαρίζει λες και έχει γεννήσει έναν αστεροειδή»
Η νέα υπουργός Παιδείας αγόρασε το σλόγκαν «κάνε κι εσύ μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση- μπορείς» και θα τα αλλάξει και αυτή όλα. Άρχισε ήδη.
Ασφαλώς θα αλλάξει και τα σχολικά βιβλία, τα οποία ως γνωστόν αλλάξαν και οι Συριζαίοι κατά τρόπο που μείωσε τα εθνικά και θρησκευτικά γράδα του περιεχομένου τους.
Θα περνούσε απαρατήρητη η πρόθεσή της -συνηθίσαμε άλλωστε- αν σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη δεν ανήγγειλε ότι το νέο βιβλίο της ιστορίας θα είναι έτσι γραμμένο ώστε να «διαμορφώνει εθνική συνείδηση». Κατάλαβε τι είπε η γυναίκα;
Τζάμπα οι σπουδές στο Χάρβαρντ και τη Σορβόννη. Όπως της έγραψε ο Πέτρος Τατσόπουλος « Μονάχα τα αυταρχικά καθεστώτα, τόσο της Δεξιάς όσο και της Αριστεράς, χρησιμοποιούν το μάθημα της Ιστορίας για να διαμορφώσουν εθνική ή όποια άλλη συνείδηση στους μαθητές».
Από παραδείγματα όσα θέλουμε. Με πρώτο το το ελληνικό, κατά το οποίο η διδασκαλία της Ιστορίας στα σχολεία ήταν η επιτομή της αλά καρτ ιστοριογραφίας με συγκεκριμένο ιδεολογικό πρόσημο: Οι Έλληνες είναι οι περιούσιοι του πλανήτη, οι ευλογημένοι των Θεών, το άλας της Γης, οι σπουδαίοι πλην αδικημένοι, οι ανάδελφοι, αλλά γεννήτορές του πολιτισμού.
Ένα μάθημα που δεν είχε σχέση με την ιστορική αλήθεια. Απλώς διέπλασε επιλεγμένα γεγονότα σαν πλαστελίνη, ώστε να προκύπτει «πας μη Έλλην βάρβαρος». Ή να παραχαράζει τα γεγονότα με την απόκρυψή τους.
Ως σύγχρονη πολιτικός η υπουργός Παιδείας δεν μπορεί να μην αντιλαμβάνεται ότι το μάθημα στης Ιστορίας στα σχολεία δεν μπορεί να αποσκοπεί στη διαμόρφωση εθνικής συνείδησης αλλά ιστορικής γνώσης, κριτικής αξιολόγησης του παρελθόντος, παρακίνησης στην αναζήτηση της αλήθειας, με επιστημονικά κριτήρια. Γιατί η Ιστορία δεν είναι εργαλείο Εθνικής Ηθικής Διαπαιδαγώγησης, αλλά επιστήμη, ίσως η πιο χρήσιμη, στην πορεία ενός έθνους και μιας κοινωνίας.
Κατά τον ίδιο τρόπο ο σκοπός του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν είναι να καλλιεργήσει θρησκευτική συνείδηση στους μαθητές, του μαθήματος των Μαθηματικών δεν είναι να καλλιεργεί μαθηματική συνείδηση και του μαθήματος της Χημείας να φτιάξει χημική κουλτούρα.
Είναι να μεταφέρουν στους νέους τα επιστημονικά δεδομένα, τα ευρήματα και τα ζητούμενα των αντίστοιχων επιστήμων και να παρακινεί τους μαθητές να πάρουν τη σκυτάλη της αντίστοιχης επιστήμης και να την πάνε παραπέρα με έρευνα, κριτική, και ντοκουμέντα, και όχι με ιδεολογήματα και ολικές αφηγήσεις.
Ας δεχθούμε ότι ήταν μια ατυχής έκφραση και δεν εννοεί αυτό που καταλάβαμε, αλλά θα ασπαστεί κάτι που είπε η προκάτοχος της Μαριέττα Γιαννάκου: «Την ιστορία την γράφουν οι ιστορικοί όχι οι πολιτικοί».
Η ίδια αυτή τη ιστορία πρέπει να διασφαλίσει στην εκπαίδευση. Για τα υπόλοιπα η υπάρχει η εκπαίδευση που παρέχει το… ΙΕΚ Ιστορίας του Άδωνι Γεωργιάδη...
Κατά τον ίδιο τρόπο ο σκοπός του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν είναι να καλλιεργήσει θρησκευτική συνείδηση στους μαθητές, του μαθήματος των Μαθηματικών δεν είναι να καλλιεργεί μαθηματική συνείδηση και του μαθήματος της Χημείας να φτιάξει χημική κουλτούρα.
Είναι να μεταφέρουν στους νέους τα επιστημονικά δεδομένα, τα ευρήματα και τα ζητούμενα των αντίστοιχων επιστήμων και να παρακινεί τους μαθητές να πάρουν τη σκυτάλη της αντίστοιχης επιστήμης και να την πάνε παραπέρα με έρευνα, κριτική, και ντοκουμέντα, και όχι με ιδεολογήματα και ολικές αφηγήσεις.
Ας δεχθούμε ότι ήταν μια ατυχής έκφραση και δεν εννοεί αυτό που καταλάβαμε, αλλά θα ασπαστεί κάτι που είπε η προκάτοχος της Μαριέττα Γιαννάκου: «Την ιστορία την γράφουν οι ιστορικοί όχι οι πολιτικοί».
Η ίδια αυτή τη ιστορία πρέπει να διασφαλίσει στην εκπαίδευση. Για τα υπόλοιπα η υπάρχει η εκπαίδευση που παρέχει το… ΙΕΚ Ιστορίας του Άδωνι Γεωργιάδη...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου