Mpelalis Reviews

Mpelalis Reviews

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015

Κίνδυνο για βαθύτερη ύφεση «βλέπει» το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής


Τον κίνδυνο για μεγαλύτερη ύφεση στην ελληνική Οικονομία, επισημαίνει το Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής, (της Βουλής κι όχι του Λαφαζάνη, του Βαρουφάκη, της Ζωής ή του ΚΚΕ) στην τριμηνιαία έκθεσή του.
Συγκεκριμένα, τα μέλη της επιστημονικής ομάδας υπό τον καθηγητή Π. Λιαργκόβα, εκτιμούν ότι  η θετική πορεία που καταγράφηκε το 2014 και τα δύο πρώτα τρίμηνα του 2015 έχει αναστραφεί και η πρόβλεψη τους είναι πως οι μεταρρυθμίσεις του τρίτου μνημονίου, «θα εφαρμοστούν σε ένα περιβάλλον ύφεσης, καθώς το δεύτερο εξάμηνο του έτους αναμένεται να είναι χειρότερο σε σχέση με το πρώτο».
Συγκεκριμένα, αναφέρουν πως, «το εξάμηνο αυτό θα αντανακλά με χρονική υστέρηση όλες τις συνέπειες των προηγούμενων αρνητικών εξελίξεων, όπως οι έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων, η αβεβαιότητα, η επενδυτική άπνοια κ.λπ.».

Κατάρρευση των ελληνικών εισοδημάτων
Τα στοιχεία δεν αφήνουν πολλά περιθώρια ερμηνείας και δείχνουν ότι η χώρα επέστρεψε στην ύφεση το 3ο τρίμηνο του 2015. Σύμφωνα με το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2016,  μέχρι το τέλος του 2015 θα έχει καταγραφεί ύφεση -2,3 % και για τον επόμενο χρόνο -1,3%. Από αυτά τα στοιχεία προκύπτει ότι  το εθνικό εγχώριο εισόδημα συρρικνώθηκε  στα 173 δισ. ευρώ , από τα 179 δισ. που ήταν την περσινή χρονιά.
Η αύξηση της ανεργίας, που καταγράφεται  από τον Σεπτέμβριο και η άνοδος της μερικής απασχόλησης, είναι μόνο μερικές από τις αρνητικές εξελίξεις στην ελληνική αγορά.

Η ανάκαμψη
Η  επιτάχυνση του ΕΣΠΑ, η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η αναμενόμενη δόση των 3 δισ. ευρώ,  εκτιμάται ότι μπορούν να συμβάλουν στην ταχύτερη ανάσχεση της κρίσης. ο όρος που θεωρείται  σπουδαιότερος για την ταχεία ανάκαμψη είναι, «να εξαλειφθεί η αβεβαιότητα τόσο ως προς τη γενική κατεύθυνση της οικονομικής πολιτικής, όσο και ως προς τη διαχείριση θεμάτων (όπως μεταρρυθμίσεις, αποκρατικοποιήσεις κ.ά.)».

«Πολύπλοκο και φιλόδοξο» το νέο πρόγραμμα
Όμως σχετικά με το νέο πρόγραμμα, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής το χαρακτηρίζει «πολύπλοκο και φιλόδοξο» και βλέπει πως, «η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει αγώνα δρόμου για την εφαρμογή του και η δημόσια διοίκηση να δείξει διαχειριστική επάρκεια για ένα τόσο δύσκολο έργο».

Εξαντλημένοι από τους φόρους οι πολίτες
Παρά τις προβλέψεις του νέου μνημονίου, γίνεται αναφορά πως , «εξαντλείται πλέον η φοροδοτική ικανότητα των συνεπών πολιτών, ενώ οι αυξήσεις των φορολογικών συντελεστών και ενδεχομένως νέοι φόροι μπορεί να ενισχύσουν τη φοροδιαφυγή». Για την αύξηση της φορολογίας, αναφέρεται πως,  «θεωρούμε ότι η συνεχής αύξηση φόρων ιδίως μέσα σε περιβάλλον οικονομικής ασφυξίας, δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική. Ενισχύει την ύφεση καθώς και ακυρώνει πολλά επενδυτικά σχέδια».
Την ίδια στιγμή,  «η απότομη άνοδος των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογουμένων είναι κακός οιωνός για το επόμενο διάστημα, καθώς οι υποχρεώσεις των πολιτών προς την εφορία αυξάνονται».

Καταπολέμηση της διαφθοράς μέσα από ένα νέο φοροεισπρακτικό μηχανισμό
Έτσι, παρατηρείται ότι «η κάθε προσπάθεια για αύξηση των φορολογικών εσόδων από ΦΠΑ θα πρέπει να προσανατολιστεί περισσότερο στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, μέσω της δημιουργίας ενός βέλτιστου φοροεισπρακτικού μηχανισμού (καταπολέμηση διαφθοράς, αναδιάρθρωση, κάλυψη κενών θέσεων)».
Όμως αυτό που παρατηρείται  «ο εξορθολογισμός των μειωμένων συντελεστών σε συγκεκριμένες μόνο περιπτώσεις (π.χ. καθιέρωση κανονικού συντελεστή 23% στα πλέον τουριστικά νησιά) και η επανεξέταση ορισμένων εξαιρέσεων αγαθών και υπηρεσιών από Φ.Π.Α, δεν θα ήταν προς τη λανθασμένη κατεύθυνση».

Οι περισσότεροι φόροι δεν σημαίνουν και περισσότερα έσοδα
«H περαιτέρω αύξηση των φορολογικών υποχρεώσεων δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε αυξημένα έσοδα σε περιόδους ύφεσης στις οποίες τόσο τα νοικοκυριά, όσο και οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης και ρευστότητας». Αυτό που χρειάζεται είναι,  «ένα προσεχτικά σχεδιασμένο φορολογικό σύστημα μπορεί να έχει πολύ σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία μιας χώρας, μπορεί να βοηθήσει στη σταθεροποίηση των δημοσίων οικονομικών, να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη, την εργασία και την ανταγωνιστικότητα, καθώς και σε μια δικαιότερη κατανομή του εισοδήματος».

Μικρό το όφελος από την αύξηση του ΦΠΑ
Κατά το Γραφείο Προϋπολογισμού το όφελος από ενέργειες όπως η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά «σε σχέση με την αναστάτωση που δημιουργεί η εφαρμογή του, είναι πολύ μικρό (…) Ακόμα και αν υιοθετήσουμε την αισιόδοξη πρόβλεψη των παραγόντων του Υπουργείου Οικονομικών που έγινε το 2010, με βάση τα δημοσιονομικά έσοδα και το ΑΕΠ του 2010 (πολύ υψηλότερο από το ΑΕΠ του 2013 ή του 2015), τα μέγιστα επιπρόσθετα έσοδα από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. στα νησιά του Αιγαίου δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα € 250 εκατ.».
Συγκεκριμένα αναφέρεται ό,τι «τα έσοδα αυτά είναι περίπου το 25% των εσόδων, τα οποία θα μπορούσαν να εισπραχθούν από τη μείωση της φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής και παραοικονομίας μόνο στην περιφέρεια της Αττικής, που παράγεται περίπου το 45% του ΑΕΠ της χώρας».

Γιατί το νέο μνημόνιο είναι διαφορετικό
Υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στα παλιά μνημόνια και το νέο, που αν και κρύβει μέσα του πολλά και δύσκολα μέτρα, 
-«Το τρίτο Μνημόνιο είναι εμπροσθοβαρές ως προς τις μεταρρυθμίσεις, δηλαδή το σύνολο σχεδόν των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων (περίπου 233) θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον προσεχή Ιούνιο του 2016»
-«Το τρίτο Μνημόνιο βασίζεται σε περισσότερο ρεαλιστικούς στόχους σχετικά με την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων»
Με βάσει τις προβλέψεις του νέου μνημονίου, η μείωση του στόχου για συνεχώς αυξανόμενα πρωτογενή πλεονάσματα (ως % ΑΕΠ) τα επόμενα χρόνια, κατέστη αναπόφευκτη, καθώς η οικονομία έχει εκ νέου εισέλθει σε ύφεση.
«Τέλος, η ομοιότητά του με τα προηγούμενα είναι ότι το τρίτο Μνημόνιο περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις, που εκκρεμούν από το παρελθόν και δημοσιονομικά μέτρα, πολλά εκ των οποίων, είναι οριζόντια (π.χ. αύξηση του ΦΠΑ) και επιτείνουν την ύφεση».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου