Mpelalis Reviews

Mpelalis Reviews

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024

Μικρό, λίγο, καθυστερημένο και υπερβολικά ακριβό το Μετρό Θεσσαλονίκης


Η Θεσσαλονίκη πανηγυρίζει γιατί έχει το μικρότερο, το λιγότερο, το πιο καθυστερημένο και το τρεις φορές ακριβότερο Μετρό, σε σύγκριση με όλα τα υπόλοιπα Μετρό στον κόσμο.

Γιαννης Μυλόπουλος


Με δυο λόγια «Ώδινεν όρος και έτεκε μυν».
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη μετά από 5,5 χρόνια διακυβέρνησης κατάφερε, επιτέλους, να δώσει σε λειτουργία μια μόνο γραμμή του Μετρό της πόλης, μήκους μόλις 9,5 χιλιομέτρων. Χωρίς καμία άλλη επέκταση και χωρίς σύνδεση με το αεροδρόμιο. Μια μοναδική αρνητική πρωτιά της Ελλάδας.
Το έργο θα έπρεπε να λειτουργεί εδώ και 4 χρόνια, από το τέλος του 2020, ακόμη. 
Αυτό θα συνέβαινε αν δεν είχε αλλάξει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ως μη όφειλε, τον σχεδιασμό του το 2019. Και μαζί με αυτόν, αν δεν είχε αλλάξει και το συμφωνημένο, τότε, χρονοδιάγραμμα του έργου με τον εργολάβο.
Από εκείνη την ολέθρια απόφαση του πρωθυπουργού και μετά, το έργο κατασκευάζεται χωρίς χρονοδιάγραμμα.
Γι’ αυτό και ενώ μέχρι τότε ήταν οι εργολάβοι που πλήρωναν ρήτρες στο ενδεχόμενο καθυστερήσεων του έργου, από τη στιγμή που ο κ. Μητσοτάκης ακύρωσε μονομερώς το χρονοδιάγραμμα, είναι πλέον το δημόσιο που καταβάλλει πακτωλό αποζημιώσεων στους εργολάβους.
200 εκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις κόστισε στα δημόσια ταμεία εκείνη η απόφαση, ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε από τότε και μετά.
Εντωμεταξύ, οι δυο πιο σημαντικές γραμμές, η επέκταση προς αεροδρόμιο και προς τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη. Παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός τους είναι ήδη έτοιμος από το 2019, ακόμη και περιμένει στα συρτάρια τους.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι το πιο λίγο, το πιο μικρό και το πιο καθυστερημένο Μετρό στον κόσμο. Αφού μια μόνο γραμμή 9,5 χιλιομέτρων σε 18,5 χρόνια κατασκευής είναι παγκόσμιο αρνητικό ρεκόρ.
Το Μετρό ξεκίνησε το 2006 και το 2012, που ήταν ο χρόνος της συμβατικής παράδοσής του, δεν είχε ολοκληρωθεί παρά ένα 18%.
Στη συνέχεια το έργο σταμάτησε, για να ξεκινήσει το 2016, από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η οποία το βρήκε στο 30% της ολοκλήρωσής του και το παρέδωσε το 2019 στο 75% της ολοκλήρωσής του.
Το 45%, δηλαδή, ενός έργου, η κατασκευή του οποίου διήρκεσε 18,5 ολόκληρα χρόνια, εκτελέστηκε στα 4 χρόνια της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. 
Και το υπόλοιπο 55% εκτελέστηκε στα 14,5 υπόλοιπα χρόνια. Με αποζημιώσεις στους εργολάβους που ξεπέρασαν συνολικά τα 400 εκατομμύρια ευρώ…
Συγκεκριμένα, μετά το 2019 και επί 5,5 συναπτά έτη, η κυβέρνηση της ΝΔ εκτέλεσε ένα μόλις 25% του έργου που υπολείπονταν. Το πιο εύκολο και το πιο προβλέψιμο από την άποψη του χρόνου. Αφού το δύσκολο τμήμα του έργου με τη διάνοιξη των υπογείων σηράγγων και την κατασκευή των υπόγειων σταθμών είχε ολοκληρωθεί τα αμέσως προηγούμενα χρόνια.
Εδώ υπάρχει ένα ακόμη ρεκόρ. Προπαγάνδας αυτή τη φορά. 
Στην πραγματικότητα αυτή, που αποκαλύπτει τη συμβολή των κυβερνήσεων της ΝΔ στο έργο, η οποία έχει τεκμηριωθεί με τεχνικά δελτία και με την οικονομική του πρόοδο, όπως εγκρίθηκαν από το ελληνικό δημόσιο και τους ευρωπαίους χρηματοδότες του έργου, η προπαγάνδα Μητσοτάκη αντέδρασε προσδίδοντας στην εξαιρετικά επιτυχή και χωρίς καθυστερήσεις και αποζημιώσεις διαχειριστική περίοδο 2015 – 2019 τη μομφή των… μουσαμάδων.
Βρείτε που είναι το λάθος.
Η κορυφαία, πάντως, μοναδικότητα του έργου είναι ότι κόστισε τρεις φορές περισσότερο σε σύγκριση με τα υπόλοιπα Μετρό στον κόσμο.
Καθώς καθυστερήσεις και αποζημιώσεις στις συγκεκριμένες διαχειριστικές περιόδους 2006 – 2015 και 2019 – 2024 εκτίναξαν τον προϋπολογισμό του έργου στα ύψη. Αφού το τελικό του κόστος, συμπεριλαμβανομένης της αποπληρωμής των τοκοχρεωλυσίων για τα δάνεια που συνήφθησαν για το Μετρό, θα ξεπεράσει τα 3 δις, κατά δήλωση του υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Χ. Σταϊκούρα.
Που σημαίνει ότι 315,5 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο είναι το κόστος του Μετρό της Θεσσαλονίκης. 
Όταν το μέσο κόστος των Μετρό στον υπόλοιπο κόσμο είναι 101 εκατομμύρια ευρώ.
Η πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της χώρας πανηγυρίζει γιατί παραδίδεται σε λειτουργία το μικρότερο, το λιγότερο, το πιο καθυστερημένο και συγχρόνως και το ακριβότερο Μετρό στον κόσμο.
Ενδεικτική της ολέθριας για το δημόσιο συμφέρον και για τα δημόσια ταμεία διαχείρισης του έργου από τη σημερινή κυβέρνηση, είναι η παρουσίαση του σταθμού Βενιζέλου.
Που αποτελεί άλλη μια παγκόσμια αρνητική πρωτιά.
Εκεί που ο υπόλοιπος κόσμος διατήρησε τα αυθεντικά και ακέραια μνημεία πολιτισμού που αποκαλύφθηκαν κατά την κατασκευή των εκεί Μετρό, αναδεικνύοντάς τα σήμερα και κερδίζοντας σε πολιτιστική ταυτότητα και σε οικονομική ανάπτυξη, λόγω παγκόσμιου ενδιαφέροντος να τα επισκεφτούν, η δική μας κυβέρνηση κατέστρεψε την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα ενός μοναδικού μνημείου ηλικίας 18 αιώνων, που ονομάστηκε και Βυζαντινή Πομπηία.
Για να παρουσιάζουν σήμερα απομιμήσεις του αυθεντικού, από τα κομμάτια και τα αποσπάσματα που διασώθηκαν από τον τεμαχισμό και το ξερίζωμα του μνημείου από την αρχική του θέση.
Κι αυτό, ενώ υπήρχε τεχνική λύση για την παραμονή του μνημείου αμετακίνητου, αυθεντικού και ακέραιου στη θέση του.
Άλλη μια ένδειξη μιας ανεύθυνης επικοινωνιακής διαχείρισης ακόμη και των μνημείων πολιτισμού από τη σημερινή κυβέρνηση.
Παρουσιάζουν την αναπαράσταση μετά από τον τεμαχισμό και την απομάκρυνση από τη θέση του ενός μνημείου που μπορούσε να έχει διασωθεί, σαν προτιμότερη από το αυθεντικό.
Νομίζοντας ότι θα ξεγελάσουν κανέναν.
Όταν οι πάντες γνωρίζουν πως διατήρησαν στη θέση τους οι Βούλγαροι στη Σόφια τον δικό τους Decumanus Maximus και οι Τούρκοι στην Κωνσταντινούπολη το Λιμάνι του αυτοκράτορα Θεοδοσίου, που αποκαλύφθηκαν εκεί κατά τις ανασκαφές των δικών τους Μετρό.
Μίκρυναν, λιγόστευσαν και καθυστέρησαν ένα μεγάλο έργο υποδομής, το οποίο παραδίδουν σήμερα τρεις φορές ακριβότερα από το κανονικό.
Και κατέστρεψαν την αυθεντικότητα ενός σπάνιου μνημείου πολιτισμού, χάριν του υπερκέρδους κάποιων εργολάβων.
Κατά τα άλλα η Θεσσαλονίκη ευγνωμονεί και πανηγυρίζει…
Πηγή: tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου